Rozwój CPK przyspiesza: Nowe środki na terminal i koleje dużych prędkości
Premier Donald Tusk podjął decyzję o zwiększeniu kapitału zakładowego spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) o 3,5 mld zł.
Spis treści:
- Jakie konkretne projekty infrastrukturalne będą priorytetowe w ramach przyznanego dokapitalizowania CPK w wysokości 3,5 mld zł?
- W jaki sposób planowane inwestycje, takie jak budowa linii Y i węzła kolejowego w Łodzi, wpłyną na integrację CPK z krajową siecią transportową?
- Czy obecne finansowanie w wysokości 3,5 mld zł wystarczy na realizację założonych etapów projektu CPK, czy konieczne będzie pozyskanie dodatkowych środków?
Dodatkowe fundusze mają umożliwić kontynuację prac związanych z budową nowego lotniska centralnego oraz sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Środki te pozwolą na realizację kluczowych projektów w ramach podprogramów lotniskowego, kolejowego oraz rozwoju aerotropolis i nieruchomości.
Według przedstawicieli spółki CPK, fundusze te zostaną przeznaczone na:
- Zakończenie prac projektowych dotyczących terminala, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego transportu publicznego oraz stref Airside i Landside.
- Finalizację procesu nabywania nieruchomości pod przyszłe lotnisko.
- Projektowanie systemów lotniskowych, takich jak system transportu bagażu.
- Zapewnienie infrastruktury transportowej oraz zasilania dla przyszłego lotniska.
Dofinansowanie obejmuje także rozwój infrastruktury wspierającej, w tym budowę dróg dojazdowych, realizację projektu Airport City i Cargo City oraz wykup gruntów. Kluczowym elementem będzie integracja lotniska z krajową siecią kolejową.
Inwestycje kolejowe: Integracja sieci transportowej
Największe nakłady w obszarze kolejowym do końca 2025 roku będą związane z realizacją projektów w ramach tzw. „linii Y”. Na odcinku Warszawa – Łódź planowane są:
- Nabywanie nieruchomości.
- Opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami.
- Realizacja prac przygotowawczych.
Podobne działania są planowane na odcinkach Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań. Na uwagę zasługuje także budowa węzła kolejowego CPK i tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi.
Ambitne plany rozwoju infrastruktury
Dzięki przyznanym środkom, CPK będzie mogło kontynuować prace nad projektami, które są kluczowe dla integracji systemu transportowego w Polsce. W ramach inwestycji drogowych przewidziano budowę dróg dojazdowych oraz realizację projektów planistycznych i wykupu gruntów. Rozwój infrastruktury ma objąć również modernizację istniejących systemów zasilania oraz przygotowanie nowoczesnych rozwiązań wspierających działalność lotniska.
CPK na tle potrzeb gospodarczych i społecznych
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił, że projekt CPK jest analizowany zarówno pod kątem potrzeb gospodarczych kraju, jak i lokalnej społeczności. „Pracujemy na racjonalnych założeniach dotyczących skali inwestycji, opierając się na realnych harmonogramach. Projekt ten jest kluczowy z punktu widzenia rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce” – zaznaczył Lasek.
Kontrowersje wokół finansowania
Chociaż przyznanie 3,5 mld zł to istotny krok w rozwoju CPK, eksperci zauważają, że zgodnie z obowiązującym prawem Ministerstwo Finansów powinno przekazać na dokapitalizowanie spółki ponad 9,5 mld zł. Pozostaje pytanie, czy obecne finansowanie będzie wystarczające do realizacji wszystkich zaplanowanych działań w wyznaczonych terminach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze