Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozwój CPK przyspiesza: Nowe środki na terminal i koleje dużych prędkości

infoair
16.12.2024 21:55
0 Komentarzy

Premier Donald Tusk podjął decyzję o zwiększeniu kapitału zakładowego spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) o 3,5 mld zł.

Spis treści:

  • Jakie konkretne projekty infrastrukturalne będą priorytetowe w ramach przyznanego dokapitalizowania CPK w wysokości 3,5 mld zł?
  • W jaki sposób planowane inwestycje, takie jak budowa linii Y i węzła kolejowego w Łodzi, wpłyną na integrację CPK z krajową siecią transportową?
  • Czy obecne finansowanie w wysokości 3,5 mld zł wystarczy na realizację założonych etapów projektu CPK, czy konieczne będzie pozyskanie dodatkowych środków?
Cpk Koncepcja Cpk Chapman Taylor
Cpk Koncepcja Cpk Chapman Taylor

Dodatkowe fundusze mają umożliwić kontynuację prac związanych z budową nowego lotniska centralnego oraz sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Środki te pozwolą na realizację kluczowych projektów w ramach podprogramów lotniskowego, kolejowego oraz rozwoju aerotropolis i nieruchomości.

Według przedstawicieli spółki CPK, fundusze te zostaną przeznaczone na:

  • Zakończenie prac projektowych dotyczących terminala, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego transportu publicznego oraz stref Airside i Landside.
  • Finalizację procesu nabywania nieruchomości pod przyszłe lotnisko.
  • Projektowanie systemów lotniskowych, takich jak system transportu bagażu.
  • Zapewnienie infrastruktury transportowej oraz zasilania dla przyszłego lotniska.

Dofinansowanie obejmuje także rozwój infrastruktury wspierającej, w tym budowę dróg dojazdowych, realizację projektu Airport City i Cargo City oraz wykup gruntów. Kluczowym elementem będzie integracja lotniska z krajową siecią kolejową.

Inwestycje kolejowe: Integracja sieci transportowej

Największe nakłady w obszarze kolejowym do końca 2025 roku będą związane z realizacją projektów w ramach tzw. „linii Y”. Na odcinku Warszawa – Łódź planowane są:

  • Nabywanie nieruchomości.
  • Opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami.
  • Realizacja prac przygotowawczych.

Podobne działania są planowane na odcinkach Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań. Na uwagę zasługuje także budowa węzła kolejowego CPK i tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi.

Ambitne plany rozwoju infrastruktury

Dzięki przyznanym środkom, CPK będzie mogło kontynuować prace nad projektami, które są kluczowe dla integracji systemu transportowego w Polsce. W ramach inwestycji drogowych przewidziano budowę dróg dojazdowych oraz realizację projektów planistycznych i wykupu gruntów. Rozwój infrastruktury ma objąć również modernizację istniejących systemów zasilania oraz przygotowanie nowoczesnych rozwiązań wspierających działalność lotniska.

CPK na tle potrzeb gospodarczych i społecznych

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił, że projekt CPK jest analizowany zarówno pod kątem potrzeb gospodarczych kraju, jak i lokalnej społeczności. „Pracujemy na racjonalnych założeniach dotyczących skali inwestycji, opierając się na realnych harmonogramach. Projekt ten jest kluczowy z punktu widzenia rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce” – zaznaczył Lasek.

Kontrowersje wokół finansowania

Chociaż przyznanie 3,5 mld zł to istotny krok w rozwoju CPK, eksperci zauważają, że zgodnie z obowiązującym prawem Ministerstwo Finansów powinno przekazać na dokapitalizowanie spółki ponad 9,5 mld zł. Pozostaje pytanie, czy obecne finansowanie będzie wystarczające do realizacji wszystkich zaplanowanych działań w wyznaczonych terminach.

Komentarze