Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rosja opracuje następcę Tu-144?

infoair
14.02.2019 07:30
0 Komentarzy

Putin podczas wizyty w zakładach lotniczych w Kazaniupowiedział, że ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny Tu-160 dopracowany w tychzakładach chodzi jak w zegarku”, i zauważył, że potrzebne byłobystworzenie podobnego samolotu cywilnego.

O tym samym rosyjski prezydent mówił w styczniu 2018 roku,również podczas wizyty w Kazaniu. Wówczas szef Zjednoczonej KorporacjiPrzemysłu Lotniczego Jurij Slusar potwierdził, że wśród innych przyszłościowychprojektów istnieją prace również w tym kierunku.

Jednak eksperci, którzy wypowiadali się na ten temat dlamediów rosyjskich, wskazywali na wysokie koszty związane z takim samolotem -nie tylko koszty benzyny, ale i obsługi i dostosowania lotnisk. Zdaniemspecjalistów na rejsy takim samolotem nie ma obecnie wielkiego popytu.

Ponaddźwiękowy samolot pasażerski – Tu-144 – skonstruowano wZSRR. Egzemplarz prototypowy wzniósł się w powietrze 31 stycznia 1968 roku.Łącznie w latach 1972-84 wyprodukowano w ZSRR siedemnaście takich maszyn.

W czerwcu 1973 r. pierwszy seryjny Tu-144 rozbił się podczaspokazów lotniczych we Francji i w katastrofie zginęło 14 osób. Od listopada1977 roku Tu-144 wykonywały rejsy z Moskwy do Ałmaty w Kazachstanie. W ciągudwóch godzin samolot pokonywał odległość 3260 kilometrów. Jednak po drugiejkatastrofie, do której doszło pod Moskwą w maju 1978 roku, podczas lotupróbnego, zrezygnowano z rejsów pasażerskich.

Oficjalnie przyczyną była właśnie katastrofa, jednakfaktycznie z maszyny zrezygnowano ze względu na nieopłacalność jejeksploatacji. Bilety kosztowały znacznie więcej niż na zwykłe rejsy i dochody zich sprzedaży nie pokrywały kosztów. (PAP)

Komentarze