Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowe 37 tys. ton frachtu lotniczego w 2024 r. na lotnisku Katowice

infoair
14.01.2025 07:05
0 Komentarzy

Ponad 37 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w ub. roku na lotnisku Katowice. To drugi wynik w przewozach cargo w historii tego portu – podały 13 stycznia służby prasowe lotniska.

Rozkład lotu:

  • Jakie były główne czynniki wpływające na wzrost przewozów cargo w Katowice Airport w 2024 roku?
  • Jakie inwestycje planowane są w ramach programu rozwoju infrastruktury cargo na lotnisku Katowice w latach 2024-2032?
  • Jakie nowe połączenia cargo zostaną uruchomione w 2025 roku, w tym w ramach współpracy z Lufthansą Cargo?

Jak wynika z poniedziałkowej informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono od stycznia do końca grudnia 2024 r. 37 tys. 182 tony frachtu lotniczego, co oznacza o 1 tys. 248 ton więcej (o 3,5 proc.) niż przed rokiem.

Rekordowe 37 tys. ton frachtu lotniczego w 2024 r. na lotnisku Katowice
Rekordowe 37 tys. ton frachtu lotniczego w 2024 r. na lotnisku Katowice

Adamczyk zaznaczył, że rezultat za 2024 r. był drugim najlepszym w historii katowickiego lotniska – rekordowy wynik pochodzi z 2022 r., kiedy w terminalu cargo Katowice Airport odnotowano 40 tys. 646 ton ładunków.

Jak ocenił, cytowany przez Adamczyka, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, ubiegłoroczne dane wskazują na wyjście branży z "pocovidowej korekty przewozów cargo". "W 2025 r. spodziewamy się dalszego wzrostu obsługiwanych ładunków" - zasygnalizował Tomasik.

Władze katowickiego lotniska akcentują, że obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową jego działalności. Na początku dekady przewozy cargo wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie - z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r. Było to możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad osiem lat temu.

"Aktualnie w ramach programu inwestycyjnego na lata 2024-32 przygotowujemy kolejne projekty, które pozwolą nam rozwinąć infrastrukturę do obsługi cargo lotniczego. Chcemy, żeby Katowice Airport stało się znaczącym hubem obsługi e-commerce w tej części Europy” – zadeklarował prezes GTL.

W terminalu cargo Katowice Airport oddziały prowadzą firmy kurierskie, jak DHL Express, UPS i FedEx, obsługując stamtąd całą południową Polskę. Dodatkowo Lufthansa Cargo prowadzi w terminalu towarowym ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service).

W tym roku oferta Lufthansy Cargo ma zostać uzupełniona o regularne rejsy cargo z Katowic do Frankfurtu, realizowane Airbusem A321F. W październiku ub. roku uruchomione zostało natomiast połączenie all-cargo pomiędzy Katowice Airport a chińskim miastem Urumczi.

W rekordowym dotąd 2022 r. katowickie lotnisko stało się jednym z hubów humanitarnych, przez który ze świata przylatywało wsparcie dla mieszkańców Ukrainy. Na pokładach samolotów lądujących w Pyrzowicach znajdowała się m.in. wysokoenergetyczna żywność, koce, materace, łóżka polowe, a w jednym z transportów - 20 cywilnych ambulansów.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów; wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy w Katowicach obsłużono 5,61 mln mln podróżnych. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce. (PAP)

Rekordowe 37 tys. ton frachtu lotniczego w 2024 r. na lotnisku Katowice
Rekordowe 37 tys. ton frachtu lotniczego w 2024 r. na lotnisku Katowice

Komentarze