Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport o katastrofie lotu Air India 171: Silniki zostały pozbawione dopływu paliwa

infoair
12.07.2025 14:02
0 Komentarzy

Oba silniki samolotu Boeing 787 Dreamliner przewoźnika Air India, który rozbił się krótko po starcie 12 czerwca zabijając 260 osób, zostały pozbawione dopływu paliwa.

Tak stwierdza opublikowany w sobotę wstępny raport o przyczynach katastrofy. Raport nie zawiera ostatecznych wniosków ani nie wskazuje winnych.

Rozkład lotu:

  1. Co wydarzyło się z dopływem paliwa do silników Boeinga 787 krótko po starcie z Ahmedabad?
  2. Jakie są wnioski ze wstępnego raportu indyjskiego Biura ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB)?
  3. Jak zareagowali piloci na nagłą utratę mocy samolotu i co zarejestrowały nagrania z kokpitu?
Raport o katastrofie lotu Air India 171: Silniki zostały pozbawione dopływu paliwa
Raport o katastrofie lotu Air India 171: Silniki zostały pozbawione dopływu paliwa

Po trzech sekundach

Według raportu opublikowanego przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB), po trzech sekundach od startu z lotniska w indyjskim Ahmedabadzie kontrolki dopływu paliwa do obu silników maszyny prawie równocześnie przestawiły z pozycji „włączone” na „wyłączone”, co uniemożliwiło silnikom pracę.

Lecący do Londynu samolot natychmiast zaczął tracić moc i spadł na budynki w pobliżu lotniska. Z 241 osób na pokładzie przeżyła tylko jedna. Upadek maszyny spowodował śmierć dalszych 19 osób, które znajdowały się na ziemi.

Raport stwierdza, że samolot zdołał osiągnąć szybkość startową wynoszącą 333 km/godz.

Na nagraniach z kokpitu słychać głos jednego z pilotów, który pyta drugiego, dlaczego odciął dopływ paliwa do silników na co ten odpowiada, że nic takiego nie zrobił. Na sekundy przed katastrofą jeden z pilotów zdążył nadać sygnał „Mayday, Mayday, Mayday”.

Obaj byli doświadczonymi pilotami i mieli za sobą po ok. 19 tys. wylatanych godzin, w tym 9 tys. na Dreamlinerach.

Raport nie wyjaśnia w jaki sposób kontrolki dopływu paliwa mogły przestawić się na pozycję „wyłączone”.

Raport o katastrofie lotu Air India 171: Silniki zostały pozbawione dopływu paliwa
Raport o katastrofie lotu Air India 171: Silniki zostały pozbawione dopływu paliwa

kluczowe znaczenie

Amerykański ekspert lotniczy Anthony Brickhouse podkreślił, że wyjaśnienie tej kwestii ma kluczowe znaczenie. – Czy przestawiły się same, czy z powodu pilotów, a jeśli z powodu pilotów, to dlaczego? – powiedział.

Zdaniem innego eksperta Johna Coxa przypadkowe, wynikające z nieuwagi, przestawienie kontrolek przez któregoś z pilotów jest niemożliwe.

Raport na tym etapie śledztwa nie formułuje żadnych oskarżeń ani zaleceń pod adresem producenta, czyli koncernu Boeing ani producenta silników GEnx-1B firmy GE Aerospace.

Zarówno Boeing jak i linie Air India oraz GE Aerospace nie ustosunkowały się jeszcze do treści raportu. Katastrofa z 12 czerwca była jedną z najtragiczniejszych w historii lotnictwa. (PAP)

Komentarze