Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Qantas odebrał Airbusa A321XLR – jako pierwszy przewoźnik w regionie Azji i Pacyfiku

infoair
30.06.2025 12:45
0 Komentarzy

Australijskie linie lotnicze Qantas Airways zostały pierwszym operatorem Airbusa A321XLR w regionie Azji i Pacyfiku.

Maszyna została oficjalnie przekazana przewoźnikowi w czerwcu 2025 r. w zakładach Airbusa w hamburskiej dzielnicy Finkenwerder.

Rozkład lotu:

  1. Jakie miasto było technicznym przystankiem w pierwszym locie A321XLR do Sydney?
  2. Ile miejsc znajduje się na pokładzie A321XLR linii Qantas w konfiguracji dwuklasowej?
  3. Ile samolotów A321XLR łącznie zamówiła Grupa Qantas dla linii Qantas i Jetstar?
W czerwcu Qantas odebrał pierwszego Airbusa A321XLR

W rejs do Sydney

Nowy samolot wyruszył w rejs do Sydney z tylko jednym międzylądowaniem technicznym w Bangkoku, co podkreśla dalekozasięgowe możliwości tej wersji – A321XLR może pokonać do 4.700 mil morskich, czyli więcej niż jakikolwiek inny samolot wąskokadłubowy dostępny na rynku.

Napędzany silnikami Pratt & Whitney GTF, samolot Qantas posiada konfigurację dwuklasową: 20 miejsc w klasie biznes i 177 w klasie ekonomicznej. Na początku będzie wykorzystywany głównie na trasach krajowych w Australii, ale przewoźnik zapowiada także potencjalne otwarcie nowych połączeń międzynarodowych do mniejszych miast w Azji.

Maszyna jest częścią szerszego programu modernizacji floty Grupy Qantas. Przewoźnik zamówił łącznie 40 egzemplarzy A321XLR – 28 dla linii Qantas i 12 dla swojej taniej spółki zależnej Jetstar. Cały pakiet zamówień Grupy obejmuje także 128 samolotów wąskokadłubowych Airbusa i 24 szerokokadłubowe A350-1000.

A321XLR to najnowszy członek rodziny A320neo, zaprojektowany z myślą o zwiększonym zasięgu i ładowności, przy jednoczesnej poprawie efektywności paliwowej. Airbus podaje, że model oferuje nawet 30% niższe zużycie paliwa i emisje CO₂ względem starszych konstrukcji konkurencyjnych. Do tej pory zamówiono ponad 500 egzemplarzy A321XLR.

Co istotne, samoloty są już przystosowane do lotów z wykorzystaniem do 50% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Airbus deklaruje, że do 2030 roku jego maszyny będą mogły latać na 100% SAF.

Komentarze