Projekt terminala CPK gotowy. Spółka szykuje wnioski o pozwolenie na budowę
Spółka CPK odebrała już projekt terminala lotniska i dworca kolejowego od master architekta; obecnie trwa przygotowanie dokumentacji do złożenia wojewodzie mazowieckiemu wniosków o wydanie pozwoleń na budowę - poinformowała spółka 6 sierpnia.
5 sierpnia wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek informował PAP, że projekt jest już gotowy, a spółka planuje złożyć wnioski w tym roku.
Rozkład lotu:
- Kiedy ma rozpocząć się budowa terminala CPK?
- Jaką powierzchnię ma mieć nowy terminal pasażerski?
- Ilu pasażerów rocznie ma obsługiwać lotnisko CPK w pierwszym etapie?
Spółka CPK w środowym komunikacie zaznaczyła, że odbiór dokumentacji budowlanej do pozwolenia na budowę był możliwy po wydaniu pozytywnych opinii przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej. Przypomniała, że na początku czerwca odebrano też projekt i dokumentację dotyczącą dworca autobusowego.
Jak podała spółka, projekt zakłada, że powierzchnia terminala pasażerskiego lotniska CPK będzie wynosiła ok. 450 tys. mkw. w pierwszym etapie realizacji. Budynek główny terminala będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą do samolotów. Obsługa pasażerów będzie odbywała się na trzech poziomach. Na poziomie zero znajdą się wyjścia autobusowe dla stref Schengen i non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów. Na poziomie pierwszym będą umiejscowiona strefa przylotów i odlotów non-Schengen, centra transferowe oraz miejsca kontroli paszportowej. Na drugim poziomie będą stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, strefa przylotów i odloty Schengen oraz część strefy przylotów non-Schengen.
Projekt przewiduje, że w pierwszym etapie realizacji lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. Dostępnych będzie blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnych (łącznie do 170 stanowisk). W pierwszej fazie terminal ma być dostosowany do obsługi 34, a w drugiej 44 mln pasażerów. Główna hala terminala powstanie w większej kubaturze, uwzględniając przyszłą rozbudowę.
Spółka CPK zakłada, że część wyposażenia będzie mogła w przyszłości zostać przeniesiona ze modernizowanego Lotniska Chopina, co umożliwi obniżenie kosztów zakupu sprzętu. W komunikacie wskazano też, że spodziewany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to 35-40 proc.
Według projektu, w pierwszej fazie dostępnych będzie 26 stanowisk kontaktowych (tj. wyposażonych w rękawy lotnicze) dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska dla szerokokadłubowych, z których 18 będzie umożliwiać ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego. Na stanowiskach kontaktowych możliwa ma być początkowo obsługa łącznie 49-67 maszyn.
CPK przypomniała, że w pierwszym etapie zbudowany zostanie pirs północny przeznaczony dla lotów długodystansowych do i z strefy non-Schengen oraz pirsy centralne obsługujące zarówno loty Schengen, jak i non-Schengen. Budowa pirsu południowego planowana jest w kolejnym etapie i uzależniona będzie od wyników prognoz ruchu. Powstanie pirsów północno-wschodniego i południowo-wschodniego ma zostać zrealizowane kolejnych etapach rozbudowy lotniska.
Obecnie trwa również przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK oraz dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko. Chodzi m.in. o budynki administracji, bazy utrzymania, budynki dla służby meteorologicznej, kontroli zagrożeń środowiskowych, straży pożarnej oraz dla wieży kontroli ruchu lotniczego.
Spółka CPK przypomniała, że za przygotowanie projektu odpowiedzialny był zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją brało udział ponad czterystu projektantów.
Decyzję lokalizacyjną dla lotniska CPK Wojewoda Mazowiecki wydał w styczniu br. W maju spółka CPK ogłosiła z kolei postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego lotniska, a w lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu. Jak wskazano w komunikacie, do końca 2025 r. spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
Komentarze