Produkcja 737 rośnie, ale Boeing ponosi 4,9 mld USD kosztów przez opóźnienia 777X
Boeing opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał 2025 roku, notując przychody na poziomie 23,3 mld dolarów – o 30 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost ten był napędzany przede wszystkim większą liczbą dostaw samolotów komercyjnych, których w tym okresie przekazano 160 sztuk.
Spółka wypracowała dodatni przepływ operacyjny w wysokości 1,1 mld USD, a wolne przepływy pieniężne (free cash flow) wyniosły 0,2 mld USD.
Rozkład lotu:
- Ile wyniosły przychody Boeinga w trzecim kwartale 2025 roku?
- Z jakiego powodu Boeing poniósł 4,9 mld USD odpisu?
- Do jakiego poziomu firma planuje zwiększyć miesięczną produkcję samolotów 737?

Mimo poprawy operacyjnej Boeing odnotował stratę netto w wysokości 5,3 mld USD, głównie z powodu 4,9 mld USD odpisu związanego z aktualizacją harmonogramu certyfikacji programu 777X.
Produkcja 737 ustabilizowana, nowe porozumienie z FAA
Produkcja samolotów 737 została ustabilizowana na poziomie 38 egzemplarzy miesięcznie, a w październiku Boeing i Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) uzgodniły zwiększenie tempa do 42 sztuk miesięcznie. Program 787 utrzymał tempo siedmiu samolotów miesięcznie, a producent kontynuuje rozbudowę zakładów w Karolinie Południowej. Z kolei harmonogram programu 777X został ponownie przesunięty – pierwsze dostawy przewidywane są dopiero w 2027 roku.
Prezes i dyrektor generalny Boeinga, Kelly Ortberg, podkreślił, że firma koncentruje się na bezpieczeństwie, jakości i stabilizacji operacji. – Osiągnęliśmy ważne kamienie milowe, w tym zgodę na zwiększenie produkcji 737. Choć rozczarowuje nas opóźnienie programu 777X, samolot dobrze sprawdza się w testach w locie. Nadal koncentrujemy się na stabilizacji naszych programów i odbudowie zaufania interesariuszy – powiedział Ortberg.
Segment samolotów komercyjnych: rekordowy wzrost przychodów, ale straty pozostają
Dział Boeing Commercial Airplanes (BCA) zanotował przychody w wysokości 11,1 mld USD, co oznacza wzrost o 49 procent rok do roku. Jednocześnie segment ten odnotował stratę operacyjną w wysokości 5,35 mld USD, głównie z powodu wspomnianego odpisu dotyczącego 777X. Boeing dostarczył 160 samolotów – najwięcej od 2018 roku – i pozyskał 161 nowych zamówień netto, w tym 50 samolotów 787 dla Turkish Airlines oraz 30 737-8 dla Norwegian Group. Portfel zamówień BCA obejmuje obecnie ponad 5900 samolotów o wartości 535 mld USD.
Obrona, przestrzeń kosmiczna i bezpieczeństwo: powrót do zysków
Segment Defense, Space & Security (BDS) poprawił wyniki, osiągając przychody na poziomie 6,9 mld USD i zysk operacyjny 114 mln USD, co stanowi znaczącą poprawę względem 2,38 mld USD straty w analogicznym okresie roku ubiegłego. W kwartale BDS zdobył kontrakt od U.S. Space Force na rozwój zdolności komunikacji satelitarnej oraz przeprowadził udany test autonomicznego samolotu MQ-28 Ghost Bat we współpracy z Królewskimi Australijskimi Siłami Powietrznymi. Portfel zamówień segmentu wzrósł do 76 mld USD, z czego 20 procent pochodzi spoza USA.
Boeing Global Services ze stabilnym wzrostem i wysoką rentownością
Dział Boeing Global Services (BGS) odnotował przychody w wysokości 5,37 mld USD, co oznacza wzrost o 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk operacyjny wyniósł 938 mln USD, przy marży 17,5 procenta. Wzrost napędzały wyższe wolumeny oraz korzystna struktura przychodów. Wśród nowych projektów znalazła się współpraca z Korean Air w zakresie rozwoju systemów predykcyjnego utrzymania technicznego oraz kontrakt z Marynarką Wojenną USA na naprawę podwozi samolotów F/A-18.
Płynność i zadłużenie
Na koniec trzeciego kwartału Boeing dysponował środkami pieniężnymi i inwestycjami krótkoterminowymi o wartości 23 mld USD – na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału. Skonsolidowany dług wyniósł 53,4 mld USD. Łączny portfel zamówień grupy wzrósł do 636 mld USD, co stanowi jeden z najwyższych poziomów w historii spółki.
Perspektywy i wyzwania
Pomimo utrzymujących się strat, Boeing kontynuuje proces odbudowy finansowej i operacyjnej. Kluczowe znaczenie ma zwiększenie tempa produkcji 737 oraz stabilizacja 787, przy jednoczesnym doprowadzeniu programu 777X do etapu certyfikacji. Firma zakłada, że w kolejnych kwartałach dodatnie przepływy pieniężne utrzymają się dzięki większej liczbie dostaw i poprawie efektywności operacyjnej.
Jednocześnie zarząd ostrzega przed utrzymującymi się ryzykami, w tym opóźnieniami regulacyjnymi, problemami w łańcuchach dostaw oraz presją kosztową. Boeing wciąż pracuje nad finalizacją przejęcia Spirit AeroSystems, co ma wzmocnić kontrolę nad procesami produkcyjnymi i poprawić jakość komponentów.
Wyniki za trzeci kwartał pokazują, że Boeing wciąż zmaga się z konsekwencjami kryzysu ostatnich lat, ale stabilizacja operacyjna i wzrost liczby dostaw sugerują, że proces odbudowy firmy stopniowo nabiera tempa.


































Komentarze