PPL weźmie kredyt pod CPK. „Wzrost komponentu długu wyniesie do 6 mld PLN”
Polskie Porty Lotnicze na przełomie III i IV kwartału zakończą prace nad pozyskaniem finansowania w związku z CPK.
Tak informację przekazał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
Rozkład jazdy:
- Kiedy planowane jest zakończenie prac nad pozyskaniem finansowania przez PPL?
- Jaką maksymalną wartość ma mieć komponent długu w projekcie CPK?
- Jaki udział w spółce CPK mają objąć Polskie Porty Lotnicze?
Komponent długu
"Informuję, że PPL S.A. prowadzi już działania zmierzające do pozyskania finansowania dłużnego. W nadchodzących miesiącach, w ramach konkurencyjnego procesu, zostanie określona struktura konsorcjum finansowego oraz dobór instrumentów dłużnych. Planowany termin zakończenia prac to przełom III i IV kwartału 2025 r" - dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lasek poinformował, że PPL i CPK prowadzą analizy dotyczące struktury finansowania projektu.
"Szacuje się, że wzrost komponentu długu wyniesie do 6 mld PLN. Z finansowego punktu widzenia, koszt kapitału własnego jest zazwyczaj wyższy niż koszt długu, pod warunkiem zachowania bezpiecznych proporcji – co w tym przypadku nie budzi obaw" - napisano.
Spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze podpisały w ubiegłym roku list intencyjny, zgodnie z którym PPL obejmą mniejszościowy udział - do 49 proc. spółki CPK. Lotnisko.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP Biznes)
Komentarze