PPL budują Port Polska z własnych zysków. Inwestycja rozpisana do 2032 roku
Decyzja została potwierdzona w grudniu 2025 roku, kiedy Polskie Porty Lotnicze ujawniły szczegóły finansowania inwestycji w lotnisko Port Polska, realizowanej wspólnie ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. Zgodnie z podpisaną umową inwestycyjną, PPL pełnić będą rolę inwestora strategicznego i operatora przyszłego portu.
Projekt zakłada finansowanie w 30 proc. ze środków własnych PPL oraz w 70 proc. z instrumentów dłużnych. To jeden z największych modeli finansowania infrastruktury lotniczej w historii polskiego transportu publicznego.
Rozkład lotu:
- Jaki procent inwestycji w Port Polska sfinansują Polskie Porty Lotnicze ze środków własnych?
- Jaką kwotę PPL planują zaangażować kapitałowo do 2032 roku?
- Kiedy ma zostać przekazana pierwsza transza środków na budowę lotniska?
Zgodnie z założeniami umowy, Centralny Port Komunikacyjny odpowiada za proces budowy infrastruktury, natomiast Polskie Porty Lotnicze za przygotowanie i prowadzenie części operacyjnej lotniska, w tym kluczowe przeniesienie ruchu cywilnego z Lotniska Chopina. Jak wyjaśnił Adam Sanocki z zarządu PPL, spółka obejmie początkowo mniejszościowy pakiet udziałów w PortPolska.Lotnisko, a do 2032 roku zaangażuje kapitałowo około 4,6 mld zł. Z tej kwoty około 1,3 mld zł pochodzić będzie ze środków własnych, a około 3,3 mld zł z finansowania dłużnego.
Pierwsza transza kapitału, szacowana na około 1 mld zł, zostanie przekazana już w pierwszym kwartale 2026 roku i przeznaczona m.in. na rozpoczęcie robót budowlanych. Kolejne wpłaty będą realizowane elastycznie, w zależności od potrzeb inwestycji, takich jak budowa terminala pasażerskiego, infrastruktury lotniskowej czy pasów startowych. Taki model pozwala rozłożyć obciążenie finansowe w czasie i zapewnić stabilność budżetową Polskich Portów Lotniczych.
Docelowo całkowite zaangażowanie PPL w projekt Port Polska może sięgnąć około 9 mld zł. Jak podkreśla spółka, głównym źródłem finansowania są wypracowane zyski operacyjne. Dzięki odbiciu ruchu pasażerskiego po pandemii PPL dysponują obecnie około 1,9 mld zł gotówki. W 2025 roku przychody samej spółki mają wynieść około 1,7 mld zł, a zysk netto przekroczyć 600 mln zł. Dodatkowym impulsem wzrostowym jest modernizacja Lotniska Chopina, po której roczny zysk netto PPL ma wzrosnąć do około 1 mld zł.
W umowie inwestycyjnej zapisano także opcję umożliwiającą Polskim Portom Lotniczym zwiększenie udziałów w PortPolska.Lotnisko nawet do 100 proc. Obecnie większościowym udziałowcem pozostaje spółka CPK, jednak w przyszłości – po uruchomieniu lotniska i osiągnięciu stabilnych wyników operacyjnych – możliwe będzie pełne przejęcie kontroli przez PPL. Kluczowym elementem tego procesu będzie wniesienie do nowej spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa PPL, obejmującej m.in. pracowników, kompetencje i infrastrukturę, a w kolejnym etapie także gruntów po Lotnisku Chopina, których wartość wzrośnie po zmianie funkcji na komercyjną.
Równolegle PPL budują zespół przyszłego operatora nowego lotniska. Spółka identyfikuje ekspertów z obszarów takich jak operacje lotnicze, bezpieczeństwo, obsługa pasażerów, infrastruktura, IT i cargo, którzy już na etapie budowy będą opracowywać procedury funkcjonowania Portu Polska. Nowe rozwiązania technologiczne i organizacyjne będą wcześniej testowane na Lotnisku Chopina, aby w momencie otwarcia nowego portu były w pełni sprawdzone.
W ramach całej inwestycji powstanie centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią, zintegrowane z systemem Kolei Dużych Prędkości. Port Polska ma obsługiwać początkowo 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Budowa ma ruszyć w 2026 roku, certyfikacja lotniska planowana jest na 2031 rok, a uruchomienie portu wraz z odcinkiem KDP Warszawa – Port Polska – Łódź w 2032 roku. Szacowany koszt całego programu do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł, z czego koszt budowy samego lotniska to ponad 42 mld zł.
Model finansowania przedstawiony przez Polskie Porty Lotnicze opiera się na stabilnych fundamentach – zyskach operacyjnych, kontrolowanym długu i stopniowym zwiększaniu zaangażowania kapitałowego. To podejście ma zapewnić, że Port Polska stanie się nowoczesnym, rentownym hubem komunikacji lotniczej i kluczowym elementem krajowego systemu transportu publicznego, zarządzanym w oparciu o polskie know-how i kapitał.

































Komentarze