Portugalia: Po nacjonalizacji linii TAP … prywatyzacja. „Studnia bez dna”
10 lipca Rząd Portugalii zatwierdził prywatyzację państwowych linii lotniczych TAP – przekazał portugalski premier Luis Montenegro.
Dodał, że na sprzedaż zostanie wystawionych do 49,9 proc. udziałów przewoźnika. Decyzja ta została podjęta ponad trzy lata po ich nacjonalizacji w 2021 roku, kiedy to państwo zainwestowało 3,2 miliarda euro, aby uchronić przewoźnika przed bankructwem w wyniku kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 .
Rozkład lotu:
- Ile procent udziałów linii TAP ma zostać sprzedanych w ramach ogłoszonej prywatyzacji?
- Jakie były główne przyczyny nacjonalizacji TAP w 2021 roku?
- Jakie bezpośrednie połączenie z Polską obsługują linie TAP od 2009 roku?
Studnia bez dna
Premier wyjaśnił, że sprzedaż udziałów TAP służy poprawie kondycji finansowej spółki, której państwo nie zamierza już wspierać finansowo w dotychczasowy sposób.
– Nie chcemy już wyrzucać pieniędzy w tę studnię bez dna – powiedział, sugerując, że TAP w ostatnich latach był źle zarządzany.
W 2021 r. rząd Portugalii pod wodzą Antonia Costy, aktualnego przewodniczącego Rady Europejskiej, znacjonalizował spółkę TAP, argumentując, że nabycie udziałów przewoźnika przez państwo było konieczne z powodu kłopotów, w jakie przewoźnik popadł podczas pandemii Covid-19. Wraz z drastycznym spadkiem liczby pasażerów linie lotnicze doświadczyły wówczas radykalnej redukcji wpływów.
Dlatego 10 lipca 2025 roku rząd Portugalii, na czele z premierem Luísem Montenegro, zatwierdził plan prywatyzacji 49,9% udziałów w narodowych liniach lotniczych TAP Air Portugal.
Kto kupi?
Wśród potencjalnych nabywców wymienia się trzy główne europejskie grupy lotnicze: Lufthansa, Air France-KLM oraz IAG (właściciel British Airways i Iberii). Lufthansa planuje otwarcie zakładu naprawczego w Santa Maria da Feira, co może wzmocnić jej pozycję w negocjacjach. Z kolei IAG może napotkać opór ze strony portugalskiego rządu z obawy o marginalizację Lizbony na rzecz Madrytu jako głównego węzła komunikacyjnego .
TAP odnotował znaczną poprawę wyników finansowych, osiągając zysk netto w wysokości 177 milionów euro w 2023 roku. Jednakże, sprzedaż jedynie 49,9% udziałów może nie zapewnić pełnego zwrotu z inwestycji publicznych. Premier Montenegro zaznaczył, że jeśli cele prywatyzacji nie zostaną osiągnięte, proces może zostać zawieszony bez odszkodowań .
Prywatyzacja TAP jest postrzegana jako kluczowy krok w restrukturyzacji portugalskiego sektora lotniczego i może mieć istotny wpływ na przyszłość przewoźnika oraz jego rolę w gospodarce kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze