Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Portugalia: Po nacjonalizacji linii TAP … prywatyzacja. „Studnia bez dna”

infoair
10.07.2025 21:55
0 Komentarzy

10 lipca Rząd Portugalii zatwierdził prywatyzację państwowych linii lotniczych TAP – przekazał portugalski premier Luis Montenegro.

Dodał, że na sprzedaż zostanie wystawionych do 49,9 proc. udziałów przewoźnika. Decyzja ta została podjęta ponad trzy lata po ich nacjonalizacji w 2021 roku, kiedy to państwo zainwestowało 3,2 miliarda euro, aby uchronić przewoźnika przed bankructwem w wyniku kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 .

Rozkład lotu:

  1. Ile procent udziałów linii TAP ma zostać sprzedanych w ramach ogłoszonej prywatyzacji?
  2. Jakie były główne przyczyny nacjonalizacji TAP w 2021 roku?
  3. Jakie bezpośrednie połączenie z Polską obsługują linie TAP od 2009 roku?
Linie TAP od 2009 r. obsługują bezpośrednie połączenie pomiędzy Lizboną a Warszawą. Realizują też pośrednio rejsy pomiędzy Portugalią a innymi polskimi miastami, m.in. Krakowem, Gdańskiem i Wrocławiem.
Linie TAP od 2009 r. obsługują bezpośrednie połączenie pomiędzy Lizboną a Warszawą. Realizują też pośrednio rejsy pomiędzy Portugalią a innymi polskimi miastami, m.in. Krakowem, Gdańskiem i Wrocławiem.

Studnia bez dna

Premier wyjaśnił, że sprzedaż udziałów TAP służy poprawie kondycji finansowej spółki, której państwo nie zamierza już wspierać finansowo w dotychczasowy sposób.

– Nie chcemy już wyrzucać pieniędzy w tę studnię bez dna – powiedział, sugerując, że TAP w ostatnich latach był źle zarządzany.

W 2021 r. rząd Portugalii pod wodzą Antonia Costy, aktualnego przewodniczącego Rady Europejskiej, znacjonalizował spółkę TAP, argumentując, że nabycie udziałów przewoźnika przez państwo było konieczne z powodu kłopotów, w jakie przewoźnik popadł podczas pandemii Covid-19. Wraz z drastycznym spadkiem liczby pasażerów linie lotnicze doświadczyły wówczas radykalnej redukcji wpływów.

Dlatego 10 lipca 2025 roku rząd Portugalii, na czele z premierem Luísem Montenegro, zatwierdził plan prywatyzacji 49,9% udziałów w narodowych liniach lotniczych TAP Air Portugal.

Linie TAP od 2009 r. obsługują bezpośrednie połączenie pomiędzy Lizboną a Warszawą. Realizują też pośrednio rejsy pomiędzy Portugalią a innymi polskimi miastami, m.in. Krakowem, Gdańskiem i Wrocławiem.
Linie TAP od 2009 r. obsługują bezpośrednie połączenie pomiędzy Lizboną a Warszawą. Realizują też pośrednio rejsy pomiędzy Portugalią a innymi polskimi miastami, m.in. Krakowem, Gdańskiem i Wrocławiem.

Kto kupi?

Wśród potencjalnych nabywców wymienia się trzy główne europejskie grupy lotnicze: Lufthansa, Air France-KLM oraz IAG (właściciel British Airways i Iberii). Lufthansa planuje otwarcie zakładu naprawczego w Santa Maria da Feira, co może wzmocnić jej pozycję w negocjacjach. Z kolei IAG może napotkać opór ze strony portugalskiego rządu z obawy o marginalizację Lizbony na rzecz Madrytu jako głównego węzła komunikacyjnego .

TAP odnotował znaczną poprawę wyników finansowych, osiągając zysk netto w wysokości 177 milionów euro w 2023 roku. Jednakże, sprzedaż jedynie 49,9% udziałów może nie zapewnić pełnego zwrotu z inwestycji publicznych. Premier Montenegro zaznaczył, że jeśli cele prywatyzacji nie zostaną osiągnięte, proces może zostać zawieszony bez odszkodowań .

Prywatyzacja TAP jest postrzegana jako kluczowy krok w restrukturyzacji portugalskiego sektora lotniczego i może mieć istotny wpływ na przyszłość przewoźnika oraz jego rolę w gospodarce kraju.

Komentarze