Polskie lotniska bliżej unijnych standardów – resort infrastruktury porządkuje prawo
Opublikowany 18 lutego projekt Ministra Infrastruktury przewiduje uchylenie rozporządzenia ws. przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych.
Resort wskazał, że zmiana ma uporządkować przepisy i wyeliminować dublowanie się regulacji w różnych aktach legislacyjnych.
Rozkład lotu:
- Jaki cel przyświeca uchyleniu rozporządzenia z 1998 r. dotyczącym przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych?
- Które akty prawne i regulacje unijne są wskazywane jako powód do wyeliminowania dublujących się przepisów?
- Jakie korzyści ma przynieść uproszczenie systemu prawnego dla wymagań technicznych i eksploatacyjnych lotnisk cywilnych?
Resort wskazał w ocenie skutków regulacji, że rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1998 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych wydane na podstawie ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zawiera przepisy określające wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk, które są uregulowane w przepisach prawa Unii Europejskiej oraz przepisach prawa krajowego z zakresu lotnictwa cywilnego, tj. ustawie z 2002 r. Prawo lotnicze oraz aktach wykonawczych do tej ustawy.
W zawiązku z tym - jak wskazał w OSR resort infrastruktury - choć rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych zostało czasowo utrzymane w mocy do 20 września 2026 r., wydanie nowego rozporządzenia na podstawie ustawy – Prawo budowlane, jest niecelowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ministerstwo wskazało jednocześnie, że obecne brzmienie przepisów rozporządzenia z 1998 r. nie koresponduje z aktualnie stosowanymi regulacjami z zakresu szeroko pojętego prawa lotniczego, w tym ze specyfikacjami certyfikacyjnymi przyjętymi przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
"W powyższych okolicznościach istnieje potrzeba podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania z obrotu prawnego rozporządzenia z 1998 r. przed dniem utraty przez to rozporządzenie mocy na podstawie art. 66 ustawy o zapewnieniu dostępności" - wskazało MI.
Resort zwrócił uwagę, że dzięki uchyleniu rozporządzenia z 1998 r. z obrotu prawnego zostaną wyeliminowane przepisy, które regulują kwestie unormowane jednocześnie w przepisach z zakresu szeroko pojętego prawa lotniczego. W konsekwencji nastąpi uproszczenie systemu prawnego oraz zapewniona zostanie spójność regulacji określających wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk cywilnych, ustanowionych w przepisach prawa krajowego z regulacjami ustanowionymi w tym zakresie na poziomie Unii Europejskiej. (PAP)
Komentarze