Polska negocjuje stawki lotnicze
Polskie władzelotnicze rozmawiają z Komisją Europejską na temat rewizji opłaty lotniczej,jaką pobiera od przewoźników Polska Agencja Żeglugi Powietrznej za pomocpodczas przelotu nad terytorium naszego kraju -poinformował wiceministerinfrastruktury Jerzy Szmit.
„Pracujemy na forum Unii Europejskiej na temat tzw.rewizji stawek lotniczych, które Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera zaprzeloty nad polskim niebem. W tej chwili toczy się rozmowa w KomisjiEuropejskie. Wniosek jest analizowany” – powiedział we wtorek PAPwiceminister Szmit.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia w naszejprzestrzeni powietrznej liniom lotniczym obsługę w ramach nawigacji trasowej,czyli podczas przelotu nad terytorium Polski. Obecnie przewoźnicy za każdyprzelot samolotu w polskiej przestrzeni powietrznej płacą ok. 35 euro (ok. 150zł). Średnia wartość tej stawki w Europie to 51, 70 euro. Najwięcej trzebapłacić za przelot nad Szwajcarią – 104 euro, Wielka Brytania pobiera 100 euro,a Niemcy 83 euro. Niższe stawki opłaty trasowej niż Polska mają: Cypr,Irlandia, Łotwa, Malta, Turcja, Bułgaria – 23 euro.
„Przez Polskę lata się najtaniej w Europie. Jeżeli mymamy dziś opłaty trzy razy niższe niż w Niemczech, to chcemy podnieść stawkęprzynajmniej o 20-30 proc. Jesteśmy krajem tranzytowym krajem, który powinienpobierać rzetelne, należne za to opłaty. Mam nadzieję, że będziemy moglipodnieść tę stawkę” – powiedział wiceminister.
Jak wyjaśnił, wszelkim podwyżkom sprzeciwiają się linielotnicze, ponieważ ponoszą koszty. „Ale te pieniądze trafiają do PolskiejAgencji Żeglugi Powietrznej, która ma obowiązek wykorzystywać je na swojefunkcjonowanie, modernizację zapewniającą podniesienie poziomu świadczonychusług, co przekłada się na bezpieczeństwo lotnicze” – powiedział wiceministerSzmit.
Pieniądze mogą zostać przeznaczone m.in. na wyszkoleniepersonelu ruchu lotniczego oraz inwestycje w infrastrukturę lotniczą, czyli wtechnologie, systemy i urządzenia konieczne do zarządzania i kontroli ruchulotniczego.
Rzecznik prasowy PAŻP Mikołaj Karpiński powiedział we wtorekPAP, że konieczna jest rewizja stawki o około 30 proc. „Nawet po takimurealnieniu będziemy jednym z najtańszych i najbardziej konkurencyjnych krajóww regionie” -powiedział.
Wyjaśnił, że PAŻP we współpracy z Urzędem LotnictwaCywilnego i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, negocjujezmianę stawki w Komisji Europejskiej. „Jesteśmy po serii spotkań, międzyinnymi z przedstawicielami przewoźników zrzeszonych w IATA. W ciągu najbliższychdni przesłane zostaną dodatkowe informacje oraz analizy. Dalej rewizja będzierozpatrywana przez Komisję Europejską. Decyzja spodziewana jest do końca tegoroku” – powiedział Karpiński.
Wiceminister Szmit poinformował także, że resortinfrastruktury pracuje nad zmianą formy prawnej PAŻP, przekształcając ją współkę akcyjną.
„Dzisiaj zapadła decyzja, pan minister Andrzej Adamczykją podjął. Dotyczy ona przekształcenia Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej współkę akcyjną, ale z zastrzeżeniem, że nie może być dalej przekształcana wsensie komercjalizacji. Czyli nadal zostanie to instytucja w stu procentachcałkowicie publiczna” – wyjaśnił wiceminister. Jak dodał, zmiana taumożliwia Agencji lepsze inwestowanie i modernizację.
PAŻP odpowiada za bezpieczeństwo w polskiej przestrzenipowietrznej, także podczas startów i lądowań samolotów na polskich lotniskach.Jest jedyną firmą w Polsce zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze