Polska inwestuje w lotnictwo: CPK i nowa flota LOT-u kluczowymi projektami
Polska angażuje ogromne środki w rozwój lotnictwa – zapewnił 29 maja minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas Szczytu Lotniczego w Krakowie. Wskazał, że największą inwestycją infrastrukturalną w tej dziedzinie będzie Centralny Port Komunikacyjny, który właśnie wszedł w fazę realizacji.
Szef resortu infrastruktury w czwartek wziął udział w krakowskim Szczycie Lotniczym pod hasłem „Ku bezpiecznemu, czystemu i konkurencyjnemu lotnictwu europejskiemu”, organizowanym w ramach prezydencji Polski w Radzie UE.
Rozkład lotu:
- Jakie działania podejmuje Polska w ramach rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego oraz jaka inwestycja ma kluczowe znaczenie w tym procesie?
- Jakie decyzje zapadły w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego i jakie znaczenie ma udział Polskich Portów Lotniczych w zarządzaniu nowym lotniskiem?
- Jakie inicjatywy legislacyjne w zakresie praw pasażerów w transporcie lotniczym planuje Polska w ramach swojej prezydencji w Radzie UE?
Podczas spotkania podkreślił on, że Polska angażuje ogromne środki w rozwój lotnictwa i rozbudowuje ten cywilny środek transportu w partnerstwie z lotnictwem wojskowym, co ma związek z kwestiami bezpieczeństwa i sytuacją za naszą wschodnią granicą. „Dzisiaj to partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa jest niezwykle kluczowe” - wskazał Klimczak.
Minister infrastruktury przypomniał, że we wtorek premier Donald Tusk przekazał informację o rozpoczęciu postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Według Klimczaka szacunkowa wartość tego kontaktu wyniesie około 5 mld zł.
„To jest największy przetarg CPK” - zaznaczył Klimczak i ocenił, że dzięki niemu po miesiącach przygotowań i porządkowania spraw po poprzednim rządzie, projekt CPK wchodzi w fazę realizacji. Według niego Centralny Port Komunikacyjny, który ma przyjąć pierwsze samoloty w 2032 roku, będzie najnowocześniejszym lotniskiem w Europie.
Kwestii zabezpieczenia polskich interesów – dodał Klimczak – będzie służyć to, że operatorem lotniska nie będzie międzynarodowe konsorcjum, ale spółka Polskie Porty Lotnicze. CPK będzie też głównym hubem dla narodowego przewoźnika PLL LOT.
„To jest kluczowa decyzja z punktu widzenia tego projektu, stawiamy także na rozwój naszego narodowego przewoźnika” - zaznaczył minister.
Zapowiedział, że PLL LOT przygotowuje się do rozstrzygnięcia przetargu na zakup nowych samolotów – decyzję w tej sprawie powinny zapaść w ciągu miesiąca. Nowe samoloty - według Klimczaka- pozwolą rozbudować siatkę narodowego przewoźnika m.in. do krajowych lotnisk regionalnych.
„My nowe lotnisko budujemy dla Polski, dla Polaków, dla naszego narodowego przewoźnika i to on ma odgrywać tam kluczową rolę. Przez wiele lat w Polsce rozmawialiśmy na temat nowej floty i wreszcie tak naprawdę w przeciągu miesiąca zostanie rozstrzygnięty ten przetarg i będziemy mogli mówić już o prawdziwych konkretach rozwoju floty, która jest bardzo potrzebna w Polsce” - zapowiedział Klimczak.
Dyskusja na krakowskim szczycie – wskazał szef resortu infrastruktury – skupi się także na równowadze pomiędzy ochroną środowiska i celami klimatycznymi a spokojnym, ale dynamicznym rozwojem branży lotniczej.
„Nikogo nie faworyzuję, ale nigdy nie pozwolę na to, żeby któraś z form transportu była dyskryminowana i o to twardo walczę w Europie” - zadeklarował Klimczak.
Jak poinformował, jedną z inicjatyw polskiej prezydencji jest uporządkowanie kwestii praw pasażerów w transporcie lotniczym, bo „Unia Europejska nie potrafiła sobie latami z tym poradzić”.
„Dzisiaj jesteśmy w sytuacji, że jeżeli coś niedobrego stanie się w transporcie lotniczym, pasażer swoich praw dopomina się bardzo długo, odszkodowania są niskie, nie ma precyzyjnych przepisów, sprawy w sądach wloką się naprawdę bardzo długo” - ocenił Klimczak.
Według niego inicjatywą polskiej prezydencji było uporządkowanie tych spraw. „Wczoraj dostałem sygnał od naszego ambasadora przy Unii Europejskiej, że jesteśmy naprawdę na bardzo dobrej drodze ze znalezieniem kompromisu tak, aby 5 czerwca na formalnej radzie ministrów ds. transportu przyjąć dokument kluczowy, który uporządkuje kwestie związane z prawami pasażerów” - zapowiedział minister infrastruktury.
Według niego dokument ten „będzie dobry zarówno dla linii lotniczych, jak i dla zwykłego pasażera, który może zginąć w gąszczu niejasnych przepisów”. „Chcemy pokazać, że Unia Europejska jako pierwsza potrafi jasno określić prawa pasażerów w transporcie lotniczym” - zadeklarował Klimczak.
Wyraził on zadowolenie, że w gronie gospodarzy Szczytu Lotniczego znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice, który jest najszybciej rozwijającym się lotniskiem w Europie pod względem przyrostu liczby pasażerów.
„Jeżeli spojrzymy na dane, to rok do roku mamy przyrost ponad 22 proc. To oczywiście obliguje władze portu, ale także tych wszystkich, którzy mają wspierać port w rozwoju infrastruktury, żeby ten port, jak i inne porty regionalne, które notują niesamowite przyrosty, były przygotowanie do zapewnienia komfortowych warunków dla pasażerów” - powiedział minister.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) Julian Rotter wskazał, że krakowski szczyt lotniczy organizowany w ramach prezydencji Polski w Radzie UE gromadzi przedstawicieli najważniejszych unijnych instytucji lotniczych (Komisja Europejska, EASA, Eurocontrol), krajów członkowskich i partnerskich, a także ekspertów, przedstawicieli przewoźników i branży lotniczej, którzy dyskutują na temat przyszłości lotnictwa cywilnego.(PAP)
Komentarze