Poduszki powietrzne w lotnictwie?
Inżynier NASA, Sotris Kellas stworzył innowacyjną, zaawansowaną technicznie poduszkę powietrzną (o strukturze plastrów miodu) zwaną „deployable energy absorber.”Ma ona na celu ochronę pilotów i pasażerów w momencie wypadku śmigłowca.
NASA testowała system przy użyciu konstrukcji o wysokości 73 metrów (wykorzystywanej przed laty do nauki lądowania na księżycu) w Centrum Badawczym Langley. Inżynierowie w ramach doświadczeń zrzucili helikopter MD-500 (podarowany przez armię USA), z wysokości 11 metrów, by zbadać czy nowa poduszka poradzi sobie z uderzeniem. Testowa maszyna uderzyła o ziemię z prędkością około 54 m/h, pod katem 33 stopni, a zespół badawczy uznał te wartości za reprezentatywne dla ciężkich wypadków. Śmigłowiec wyposażono w urządzenia pomiarowe, które zebrały dane ze 160 źródeł.
W wyniku zderzenia, płozy wygięły się na zewnątrz. Poduszka powietrzna przymocowana do podwozia zapobiegła zetknięciu kadłuba śmigłowca z ziemią, a cztery manekiny wewnątrz statku powietrznego wykazały niewielkie urazy. Jeden dostarczony przez Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa, posiadał klatkę piersiową wyposażoną w sztuczne organy wewnętrzne. Wstępne rezultaty testów wykazały korzyści ochronne dla pilotów i pasażerów, pozwalając NASA na dalsze prowadzenie testów nad tym pomysłem.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze