Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po Ryanarze także Wizz Air grozi wycofaniem się z Polski

infoair
06.10.2021 06:30
0 Komentarzy
Linia lotnicza Wizzair rozważa wycofanie się z Lotniska Chopina – wynika z listu, jaki wysłał szef tej firmy do premiera Mateusza Morawieckiego.

Przypomnijmy – wzrost kosztów dla branży lotniczej od 1 stycznia 2022 r. ma nastąpić w związku z planowanym wdrożeniem projektu „Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024”. Projekt ten, zgodnie z wymogami europejskimi, przygotował Urząd Lotnictwa Cywilnego. Opłaty terminalową i trasową pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Opłata terminalowa ma od 2022 r. wzrosnąć dla Lotniska Chopina z 343,08 zł do 524,58 zł, a dla portów regionalnych z 791,12 zł do 1347,76 zł; opłata trasowa ma zwiększyć się z 195,70 zł do 245,81 zł.

Węgierskie ultimatum

Polska znajduje się w samym sercu siatki Wizz Air, dlatego chciałbym poruszyć kwestię propozycji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) dotyczącej znacznego zwiększenia opłat za korzystanie z usług żeglugi powietrznej. Skala planowanej podwyżki (podniesienie opłat terminalowych nawet o 70 proc. i opłat trasowych o 26 proc.) jest niekonkurencyjna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że poprzednie opłaty były już wyższe niż średnia europejska. (…) W efekcie, wdrożenie nowych opłat zmniejszy również konkurencyjność Polski z powodu przesunięcia przepustowości na sąsiednie lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów”– napisał szef WizzAira.

Jednak zdaniem rządu skala podwyżek dla linii lotniczych w Polsce poniżej średniej europejskiej

Wiceminister Marcin Horała był 30 września w Sejmie pytany przez posłów KO o podwyżkę opłat, która „osłabi porty lotnicze i przewoźników”.

Opłaty nawigacyjne, trasowe i terminalowe ustalane są w procedurze, która jest jednolita dla wszystkich krajów UE – powiedział Horała.

Zwrócił uwagę na konieczność zapewnienia kontroli przestrzeni powietrznej i wskazał, że podwyżki opłat terminalowych i trasowych mają miejsce w całej Europie, a w Niemczech są najwyższe – o 150 proc.

Horała zaznaczył, że są to koszty niezbędne dla zabezpieczenia spokojnego i bezpiecznego przelotu. 

Są to naturalne koszty związane z działalnością przewoźników – stwierdził. Przyznał, że są one względnie wysokie, „choć nie najwyższe w Europie i nie najwyższe w Europie Środkowo-Wschodniej”.

Wiceminister powiedział, że skala podwyżek opłat trasowych (pobieranych od samolotu w przestrzeni powietrznej – PAP) jest w Polsce poniżej średniej europejskiej i wynika m.in. z tego, że mamy rozproszony model transportu lotniczego.

Zwrócił uwagę, że nawet w strefie lotnisk regionalnych opłaty terminalowe w Polsce będą mniejsze niż np. w Rumunii czy na Węgrzech.

Jeżeli mówimy o podwyżce o 70 proc. dla portów regionalnych, to jest podwyżka jednocześnie o kilkaset złotych na operację, a w przeliczeniu na jeden bilet to 3 zł, maksymalnie 5 zł (…) przy założeniu, że przewoźnik będzie chciał na cenę biletu te koszty przerzucić” – mówił Horała.

Zdaniem Horały trudno oczekiwać, że ktoś zrezygnuje z wylotu na wakacje dlatego, że okaże się, iż bilet nie kosztuje 200 zł, a 205 zł.

Gdyby te podwyżki miały spowodować ucieczki i przenosiny pasażerów, to raczej możemy się spodziewać dużej liczby dodatkowych pasażerów, którzy przeniosą się do polski z Niemiec – ocenił Horała.

Wzrost kosztów dla branży lotniczej od 1 stycznia 2022 r. ma nastąpić w związku z planowanym wdrożeniem projektu „Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024”. Projekt ten, zgodnie z wymogami europejskimi, przygotował Urząd Lotnictwa Cywilnego. 

Opłaty terminalową i trasową pobiera Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Opłata terminalowa ma od 2022 r. wzrosnąć dla Lotniska Chopina z 343,08 zł do 524,58 zł, a dla portów regionalnych z 791,12 zł do 1347,76 zł; opłata trasowa ma zwiększyć się z 195,70 zł do 245,81 zł.(PAP)

Komentarze