Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Osiem lat temu w USA

infoair
15.09.2009 17:39
0 Komentarzy
Wszyscy pamiętają wydarzenia z 11 września 2001 roku. Zdjęcia z Nowego Jorku obiegły cały świat. Wszyscy z przerażeniem patrzyli na to co dzieje się w Ameryce. Właśnie mija ósma rocznica najtragiczniejszego ataku terrorystycznego na świecie.
Atak na World Trade Center zmienił praktycznie wszystko w historii lotnictwa cywilnego. Co prawda wcześniej były zamachy na samoloty pasażerskie (np. próby wysadzenia maszyny w powietrze), jednakże nigdy wcześniej nie użyto ich do zniszczenia obiektów na ziemi.
Przypomnijmy, 11 września terroryści uprowadzają cztery samoloty rejsowe amerykańskich linii lotniczych. Pierwsza porwana maszyna to Boeing 767 należący do American Airlines wykonujący lot z Bostonu do Los Angeles. Samolot z 158 miejscami na pokładzie zabiera 81 pasażerów i 11 członków załogi. Piętnaście minut po starcie terroryści przedostają się jednak do kokpitu i przejmują kontrolę. Wykorzystują go do ataku na Wieżę Północną World Trade Center. W katastrofie ginie 76 pasażerów, 5 porywaczy oraz 11 członków załogi. Po zderzeniu budynek się zapalił i zawalił. Po ataku numer samolotów odlatujących o tej samej godzinie i tą samą trasą co pechowy AA11 został zmieniony na AA25. Teraz to połączenie obsługują Boeingi 757. Drugi samolot uderza w bliźniaczą wieżę World Trade Center, a trzeci –spada wprost na Pentagon.
Czwarty z porwanych samolotów nie dociera do celu. Boeing 757-222 United Airlines (lot nr 93) wystartował z lotniska Newark i skierował się do San Francisco. Na pokładzie było 37 pasażerów, w tym czterech porywaczy, oraz siedmioro członków załogi. Dzięki bohaterskiej postawie podróżnych roztrzaskał się na polach Pensylwanii, około 250 km od Waszyngtonu. Spekuluje się, że miał być wykorzystany do ataku na Biały Dom lub Kapitol. Po katastrofie, już w październiku 2001, władze amerykańskiego lotnictwa cywilnego zmieniły numer lotu UA93 na UA81;później przenumerowano wszystkie loty, a poranny lot z Newark do San Francisco nosi obecnie numer 853. Cywilne władze lotnicze Nowego Jorku i New Jersey zmieniły natomiast nazwę lotniska Newark z Newark International Airport na Newark Liberty International Airport. Katastrofa UA93 jest traktowana przez Amerykanów jako przykład obywatelskiego zachowania ludzi postawionych w ekstremalnej sytuacji, w obliczu zagrożenia życia. Rodziny ofiar zostały otoczone specjalną opieką. Na podstawie tych wydarzeń powstały dwa pełnometrażowe filmy fabularne – jeden telewizyjny (’Lot 93 z Newark’) i jeden kinowy (’Lot 93).
11 września 2001 roku, w wyniku zamachów terrorystycznych w USA zginęło ponad 3000 osób. Atak ten był bezpośrednią przyczyną rozpoczęcia wojny z terroryzmem. Rządni schwytania Osamy Bin Ladena Amerykanie rozpoczęli działania zbrojne m.in. w Afganistanie. Zamachy były również przyczyną poważnego kryzysu branży lotniczej i turystyki, pociągnął za sobą poważne zmiany w procedurach bezpieczeństwa na całym świecie. To właśnie od tej pory na lotniskach wprowadzono rygorystyczne przepisy. Dzięki nim takie sytuacje nie powtórzyły się.

Komentarze