Odszkodowanie za zakłócony lot bez karty pokładowej
24 października Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej(TSUE) orzekł, że do wniosku o odszkodowanie od linii lotniczej pasażerowie niemuszą dołączać swojej karty pokładowej.
Do tej pory taki wymóg był skuteczniestosowany przez przewoźników, by w nadarzających się okolicznościach unikaćroszczeń od podróżnych. Orzeczenie trybunału jest wiążące dla wszystkich państwczłonkowskich.
Postanowienie TSUE zostało wydane w związku pytaniemprejudycjalnym zadanym przez sąd z Aulnay-sous-Bois, dotyczącym tego, czyprzepisy Rozporządzenia (WE) 261/2004 wymagają od pasażera wnioskującego oodszkodowanie potwierdzenia stawienia się do odprawy w formie karty pokładowej.Takie żądanie było do tej pory narzędziem linii lotniczych do unikaniawypłacania swoim klientom rekompensat. We Francji tym bardziej skutecznym, iż wlutym 2018 roku Sąd Kasacyjny (pełniący tam funkcję Sądu Najwyższego)potwierdził, że podróżny, by otrzymać odszkodowanie, ma obowiązek dostarczyćkartę pokładową jako potwierdzenie obecności na pokładzie lub na lotnisku wdniu wylotu.
Europejski zasiąg
Stanowisko TSUE jest wiążące dla wszystkich europejskichsądów. Korzystać z niego będą więc również polscy pasażerowie w sporachtoczonych w kraju. Polscy sędziowie sami orzekali już w podobnych przypadkach –w kwietniu 2019 roku Sąd Okręgowy w Warszawie w procesie odwoławczym przyznałpasażerowi prawo do odszkodowania za opóźniony lot, wskazując w uzasadnieniu,że „o fakcie nieodbycia lotu z całą pewnością nie może przesądzać jedynienieprzedłożenie przez powoda karty pokładowej”.
Werdykt europejskiego trybunału ujednoznacznia jednak sprawęi wysyła liniom lotniczym jasny sygnał, że nie powinny żądać od podróżnych,składających wniosek o rekompensatę, dodatkowych, niepotrzebnych dokumentów.
-„To świetna wiadomość dlapasażerów. Zwykle nie zachowują oni kart pokładowych, więc w przeszłości wieluz nich, na skutek tej niesprawiedliwej taktyki przewoźników, spotkało się zodmową wypłaty odszkodowania. Jej wymaganie było więc jedynie sposobem naskomplikowanie całego procesu, a w efekcie uniknięcie odpowiedzialności zazakłócenie lotu. Średnio 9 milionów pasażerów rocznie jest uprawnionych doodszkodowania. Każdy, kto nie złożył odpowiedniego wniosku ze względu na brakkarty, może ponownie odwiedzić naszą stronę internetową i sprawdzić tammożliwość ubiegania się o rekompensatę – podkreśla Christian Nielsen, Dyrektor Działu Prawnego AirHelp.
Postanowienie TSUE jest wiążące dla wszystkich sądów w UniiEuropejskiej. Dlatego też ekspert AirHelp radzi, by każdy pasażer, którydoświadczył zakłócenia lotu, sprawdził, czy jest uprawniony do rekompensatyfinansowej, niezależnie od zaoferowanej zmiany lotu bądź zwrotu kosztów biletu.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze