Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy krok w stronę budowy CPK – wybrano doradcę ds. finansowania dłużnego

infoair
29.07.2025 06:00
0 Komentarzy

Konsorcjum firm Lazard Freres SAS i Pekao Investment Banking będzie wspierało CPK w procesach związanych z uzyskaniem finansowania dłużnego na budowę lotniska - poinformowała spółka CPK 28 lipca. Oferta konsorcjum opiewała na ponad 45 mln zł.

Zgodnie z komunikatem w postępowaniu wpłynęło pięć ofert.

Rozkład lotu:

  • Kto został wybrany doradcą ds. finansowania dłużnego dla projektu CPK?
  • Ile wynosi wartość zwycięskiej oferty złożonej przez konsorcjum Lazard i Pekao IB?
  • Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy lotniska CPK?
Nowy krok w stronę budowy CPK – wybrano doradcę ds. finansowania dłużnego
Nowy krok w stronę budowy CPK – wybrano doradcę ds. finansowania dłużnego

„Centralny Port Komunikacyjny wybrał doradcę, który będzie wspierał spółkę w procesach związanych z pozyskaniem finansowania dłużnego na budowę Lotniska CPK. Najkorzystniejsza oferta, złożona przez konsorcjum firm Lazard Freres SAS i Pekao Investment Banking S.A., wynosi ponad 45 mln zł brutto (...). Spółka CPK planuje podpisanie umowy w sierpniu br.” - poinformowała spółka CPK.

Jak wyjaśniła, konsorcjum ma wspierać spółkę CPK m.in. w strukturyzacji finansowania, negocjacjach z instytucjami finansowymi i zawarciu umowy finansowania dłużnego w wysokości niezbędnej do budowy lotniska. Przy zabezpieczeniu finansowania dłużnego ma uwzględniać wielkości nakładów inwestycyjnych oraz optymalizację struktury finansowania projektu budowy pod względem m.in. kwoty i kosztu pozyskanego finansowania, stopy zwrotu, zdolności do obsługi zadłużenia oraz ryzyka inwestycji.

Przedsiębiorstwo zaznaczyło, że umowa zostanie zawarta po uprawomocnieniu się wyboru najkorzystniejszej oferty. W postępowaniu wzięły też udział: firma Rothschild & Co Polska; konsorcjum Daiwa Corporate Advisory GmbH i Daiwa Corporate Advisory Limited; konsorcjum Ernst & Young Corporate Finance i Santander Bank Polska oraz konsorcjum firm PwC Advisory, BNP Paribas i PKO BP Biuro Maklerskie.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

Nowy krok w stronę budowy CPK – wybrano doradcę ds. finansowania dłużnego
Nowy krok w stronę budowy CPK – wybrano doradcę ds. finansowania dłużnego

Komentarze