Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy hangar General Aviation na lotnisku Katowice już oddany do użytku

infoair
15.05.2025 18:30
0 Komentarzy

Nowy hangar dla samolotów lotnictwa ogólnego (General Aviation) został oddany do użytku na lotnisku Katowice - przekazał 15 maja zarządca katowickiego lotniska. Hangar ma blisko 5,5 tys. m kw. powierzchni.

Jak poinformował rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk, zamówiony przez klientów lotniska obiekt powstał przy płycie postojowej nr 4 w południowo-zachodniej części portu, przeznaczonej do obsługi samolotów lotnictwa ogólnego.

Rozkład lotu:

  • Jakie parametry techniczne posiada nowy hangar General Aviation na lotnisku Katowice i jakie statki powietrzne może obsługiwać?
  • W jaki sposób inwestycja w hangar wpisuje się w szerszą strategię rozwoju infrastruktury Katowice Airport?
  • Jakie inne projekty inwestycyjne planuje Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze w ramach programu rozbudowy lotniska do 2032 roku?
Nowy hangar General Aviation na lotnisku Katowice już oddany do użytku
Nowy hangar General Aviation na lotnisku Katowice już oddany do użytku
fot. Katowice Airport/ Jakub Mańka

"Pod względem rozpiętości konstrukcji jest to największy obiekt hangarowy, który aktualnie znajduje się na katowickim lotnisku" - podkreślił rzecznik.

Jak podał, hangar ma 133 metry szerokości, 41 metrów głębokości i 11 metrów wysokości. Składa się z trzech niezależnych segmentów, w których w każdym można hangarować samoloty biznesowe o kodzie referencyjnym od A do C oraz śmigłowce.

Zarządca lotniska wyjaśnia, że inwestycja wiąże się ze strategią dywersyfikacji infrastruktury lotniskowej przyjętą przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza Katowice Airport. Dzięki temu w Pyrzowicach działa port wielofunkcyjny, w którym można obsługiwać ruch pasażerski i towarowy oraz prowadzić przeglądy techniczne samolotów.

GTL oferuje też usługi związane z obsługą klienta biznesowego oraz samolotów typu business jet.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze prowadzi swój program inwestycyjny, którego głównym celem jest wzmocnienie infrastruktury Katowice Airport w trzech istniejących obszarach związanych z: obsługą pasażerską, serwisowaniem samolotów oraz operacjami cargo. Największym punktem programu jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego z infrastrukturą towarzyszącą.

Do 2032 r. GTL zaplanowało też rozbudowę układu komunikacyjnego. Nowy główny terminal będzie połączony ze stacją kolejową tunelem, z którego będzie można też wyjść do węzła autobusowego. Ponadto powstaną drugi terminal cargo i nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Obecnie trwa budowa nowej bazy służby utrzymania lotniska oraz hangaru serwisowego H4.

Program spółki obejmuje też infrastrukturę umożliwiającą lotnisku wejście w nowy, czwarty obszar działalności: składowanie i dystrybucję paliwa lotniczego. We wrześniu 2024 r. w południowo-wschodniej części Katowice Airport rozpoczęła się budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową - wspierana funduszami unijnymi na cele podwójnego przeznaczenia.

General Aviation obejmuje cały ruch lotniczy, prywatny i komercyjny, z wyłączeniem lotów rozkładowych oraz wojskowych.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 r. skorzystało z niego rekordowe dotąd 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 r. zakłada obsłużenie ok. 7 mln podróżnych. Port lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.(PAP)

Komentarze