Nowe lotnisko, nowe drogi – CPK przyspiesza inwestycje infrastrukturalne
Spóła Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową na projektowanie i budowę ponad 90 km dróg wokół przyszłego lotniska - poinformował 14 lutego minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Spółka przekazała, że szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto.
"Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową z dziewięcioma firmami i pięcioma konsorcjami, spośród których zostaną wyłonieni wykonawcy odpowiedzialni za powstanie sieci ponad 90 km dróg" - przekazał na portalu X szef resortu infrastruktury.
Rozkład lotu:
- Jaka jest szacowana wartość kontraktu na projektowanie i budowę dróg wokół przyszłego lotniska CPK i ile kilometrów dróg ma powstać?
- Na jakie części podzielono realizację prac drogowych wokół lotniska i jakie główne zadania przewiduje każdy z etapów?
- Kiedy mają rozpocząć się prace projektowe i budowlane, oraz jakie znaczenie ma ta inwestycja dla połączeń komunikacyjnych w regionie?
Spółka CPK przekazała w komunikacie, że szacowana wartość kontraktu, to ponad 2,2 mld zł netto. Prace projektowe dla dróg mają rozpocząć się na początku 2026 roku, a budowlane w 2028 roku.
"To jeden z większych kontraktów budowlanych związanych z powstaniem infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania (CPK - PAP) (...). Podobnie jak poszerzenie autostrady A2, ważnej arterii łączącej Łódź i Warszawę, którą najszybciej będzie można dotrzeć na lotnisko podróżując samochodem czy autobusem" - podkreślił we wpisie w mediach społecznościowych Klimczak.
W komunikacie CPK wyjaśniono, że w ramach umowy poszczególne firmy i konsorcja będą mogły ubiegać się, w uproszczonym trybie przetargowym, o kontrakty na realizacje części zamówienia, które będą obejmowały prace projektowe, uzyskanie decyzji niezbędnych dla realizacji kontraktów oraz wykonanie robót budowlanych w zakresie układu drogowego łączącego lotnisko CPK z siecią dróg publicznych. Podkreślono, że w ramach zawartych umów wokół lotniska wybudowanych lub przebudowanych zostanie ponad 90 km dróg.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
"Umowa ramowa pozwala na określenie najważniejszych warunków planowanej inwestycji, zapewnia elastyczność i daje możliwość długofalowej współpracy, a więc gwarantuje przewidywalność, która jest kluczowa dla biznesu. Wyłonione w przetargu firmy i konsorcja to liderzy na polskim rynku budownictwa drogowego, które gwarantują wybór najlepszych rozwiązań od projektowania do realizacji" - podkreślił prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie spółki.
Spółka CPK przewiduje realizację zamówienia w podziale na trzy części. Pierwszą z nich ma być zaprojektowanie i budowa drogi od węzła "CPK Wschód" (bez węzła) do węzła "Baranów" na połączeniu z autostradą A2 (z węzłem). W części drugiej zrealizowana zostanie Wschodnia Obwodnica Lotniska; odcinek od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie miejscowości Kaski Centralne (bez skrzyżowania) do węzła "CPK Wschód" (z węzłem). Z kolei trzecia część prac została podzielona na dwa zadania - budowę Północnej Obwodnicy Lotniska oraz Zachodniej Obwodnicy Lotniska z włączeniem ich w istniejącą sieć drogową.
CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
Komentarze