Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Natowski samolot wczesnego ostrzegania wylądował na Okęciu

infoair
21.02.2017 06:30
0 Komentarzy

Natowski samolot systemu wczesnego ostrzegania AWACS wylądował w poniedziałek na warszawskim Okęciu. Kolejna wizyta maszyny zbiega się tym razem z konferencją komponentu E-3-A zarządzającego flotą AWACS – po raz pierwszy odbędzie się poza siedzibą E-3-A w Geilenkirchen.

– „To nie wizyta kurtuazyjna, to normalne wykonywanie zadań operacyjnych, jeszcze kilkanaście minut temu samolot prowadził działania w polskiej przestrzeni powietrznej” – powiedział zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych gen. dyw. Jan Śliwka. „Dzisiejsza wizyta łączy się z konferencją planowania misji AWACS na drugi kwartał tego roku„- zaznaczył. Dodał, że samolot wykonywał również loty szkoleniowe z pilotami F-16 z poznańskich z Krzesin, dowodząc grupową walką powietrzną.

– „W czasie naszej wizyty w tym tygodniu sojusznicze dowództwo sił powietrznych przeprowadzi konferencje planistyczną w sprawie dalszego udziału sił AWACS w operacji udzielenia gwarancji sojusznikom” – powiedział zastępca szefa sztabu dowództwa sił powietrznych NATO w Ramstein, amerykański generał brygady Kevin A. Huyck.

Huyck podkreślił, że konferencja dotycząca planowanych zadań operacyjnych i szkoleniowych odbędzie się w Centrum Operacji Powietrznych. Włączenie elementów narodowych w planowanie sojuszniczych misji AWACS to nowość. Gen. Śliwka przypomniał o przeprowadzonych w listopadzie ub. r. zmianach organizacyjnych, gdy sojusznicze siły wczesnego ostrzegania zostały podporządkowane dowódcy sił powietrznych NATO w Ramstein. „Skróciła nam się droga do uzgadniania zadań operacyjnych i szkoleniowych” – powiedział. Podkreślił znaczenie współpracy wojska i służb cywilnych w zarządzaniu ruchem powietrznym.

Zaznaczył, że loty samolotów AWACS m.in. nad Polską i krajami bałtyckimi to m.in. wypełnienie postanowień ubiegłorocznego szczytu NATO dotyczących wzmocnienia wschodniej flanki. „To fakty, które świadczą o tym, jak poważnie sojusz, w tym przypadku siły powietrzne, współpracują z lotnictwem polskim, zasilają system rozpoznania danymi niezbędnymi do ewentualnych operacji obronnych nad terytorium Rzeczypospolitej” – powiedział.

Gen. Huyck przypomniał, że misje AWACS wypełniają „w pełni zintegrowane międzynarodowe załogi z 15 krajów„, w tym z Polski. Podkreślił, że razem z siłami wczesnego ostrzegania Wielkiej Brytanii, Francji i Turcji, samoloty E-3-A angażują się w działania nad wschodnim terytorium NATO, demonstrując „determinację sojuszu do odstraszania potencjalnej agresji„.

– „W ślad za kryzysem rosyjsko-ukraińskim NATO przeprowadziła ponad tysiąc lotów AWACS. Przez ostatnie 35 miesięcy pokazaliśmy niesłabnącą sojuszniczą solidarność, kontynuowaliśmy wsparcie dla Turcji w odpowiedzi na kryzys syryjski. Konferencja planistyczna potwierdzi nasze niewzruszone wsparcie. Siły wczesnego ostrzegania i kontroli przestrzeni powietrznej NATO to największe wspólne przedsięwzięcie, przykład naszej wielonarodowej współpracy” – mówił Huyck. „Operacyjnie AWACS odegrał istotna rolę w operacjach w Libii i Afganistanie, wspierał działania zapewniające bezpieczeństwo szczytom NATO i innym międzynarodowym wydarzeniom” – dodał.

Przypomniał, że – co także zapowiedział szczyt w Warszawie – należące do NATO samoloty AWACS zwiększają wkład sojuszu do globalnej koalicji przeciw tzw. Państwu Islamskiemu. „Działając w granicach NATO samoloty zapewniły nadzór nad przestrzenia powietrzną i świadomość sytuacyjną konieczną, by poprawić ogólny obraz przestrzeni powietrznej dostępny sojuszowi” – dodał.

Dowódca komponentu sił wczesnego ostrzegania niemiecki gen. bryg. Karsten Stoye powiedział, że loty, także nad wschodnimi obrzeżami, odbywają się niemal codziennie, a maszyny operujące z Turcji obserwują terytorium Syrii.

Polskie Siły Powietrzne współpracują z załogami AWACS (Airborne Warning and Control System) od wejścia Polski do NATO w 1999 r., korzystając z informacji w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu, uczestniczą też regularnie w ćwiczeniach w samolotami AWACS. Polska jest członkiem NAPMO – NATO Early Warning and Control Programme Management Organisation, zarządzającej flotą samolotów AWACS – i pełnoprawnym współużytkownikiem floty złożonej z 17 maszyn.

Od 2002 r. kilkunastu oficerów zajmowało stanowiska w niemieckim Geilenkirchen, gdzie stacjonuję wspólne, zarejestrowane w Luksemburgu samoloty; polscy lotnicy pełnią też funkcje na pokładach samolotów.

Komentarze