Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Największy zamówienie SAS: 55 nowych Embraerów E195-E2

infoair
01.07.2025 16:45
0 Komentarzy

Skandynawskie Linie Lotnicze SAS ogłosiły zawarcie umowy z producentem Embraer na zakup 45 nowych samolotów E195-E2, z opcją zakupu kolejnych 10 maszyn. To największe bezpośrednie zamówienie SAS-u od producenta od blisko 30 lat.

Wartość kontraktu – bez uwzględnienia opcji – szacowana jest na około 4 miliardy dolarów amerykańskich.

Rozkład lotu:

  • Ile samolotów Embraer E195-E2 zamówiły Skandynawskie Linie Lotnicze SAS i kiedy planowane są pierwsze dostawy?
  • Jakie korzyści operacyjne i środowiskowe oferuje Embraer E195-E2 według przedstawicieli SAS i producenta?
  • W jaki sposób nowe samoloty wpisują się w długoterminową strategię rozwoju i transformacji floty SAS?
Największy zamówienie SAS: 55 nowych Embraerów E195-E2
Największy zamówienie SAS: 55 nowych Embraerów E195-E2

Dostawy rozpoczną się pod koniec 2027 roku i będą realizowane przez około cztery lata. Maszyny mają trafić do siatki połączeń SAS m.in. z hubem w Kopenhadze i zapewnić lepszą łączność regionalną i międzynarodową w ramach całej Skandynawii.

Nowoczesna flota na miarę przyszłości

Prezes SAS Anko van der Werff podkreśla, że decyzja o zamówieniu samolotów była starannie przemyślana:

„To przełomowy moment dla SAS. Embraer E195-E2 to światowej klasy samolot, który łączy doskonałe osiągi z wysoką efektywnością paliwową i komfortem pasażera. To kluczowy element naszej strategii wzrostu i lepszej łączności – zarówno w Skandynawii, jak i poza nią.”

Nowe Embraery idealnie wpisują się w siatkę połączeń SAS, oferując większą elastyczność, niższe koszty operacyjne i możliwość zwiększenia częstotliwości lotów.

Ekologiczna rewolucja w przestworzach

Nowa flota SAS będzie napędzana nowoczesnymi silnikami Pratt & Whitney PW1900G GTF, które zapewniają:

  • dwucyfrowe oszczędności zużycia paliwa,
  • niższe emisje CO₂,
  • oraz redukcję hałasu o 62% w porównaniu z poprzednią generacją.

Samoloty z rodziny E2 są już przystosowane do lotów z użyciem do 50% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), a Embraer planuje ich pełną certyfikację do lotów na 100% SAF w przyszłości.

„E2 to trzon naszej strategii budowy nowoczesnej, wydajnej floty z myślą o przyszłości lotnictwa. Dzięki tym maszynom obsłużymy więcej tras przy niższej emisji i zapewnimy naszym pasażerom wysoki standard podróży” – dodaje van der Werff.

Embraer: „Przełomowa umowa z SAS”

Prezes Embraer Commercial Aviation Arjan Meijer komentuje:

„To dla nas zaszczyt pogłębiać współpracę z SAS poprzez tę przełomową umowę. E195-E2 to najbardziej cichy odrzutowiec wąskokadłubowy dostępny na rynku. Jest o 29% bardziej paliwooszczędny niż poprzednia generacja i stanowi skok jakościowy w zakresie osiągów i komfortu pasażera.”

SAS: lider punktualności i zrównoważonego rozwoju

Zamówienie jest elementem szeroko zakrojonej transformacji SAS, ukierunkowanej na modernizację floty, poprawę jakości usług oraz ograniczenie wpływu lotnictwa na klimat. Przewoźnik konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję w regionie i rozwija globalne połączenia z naciskiem na zrównoważoną mobilność.

Warto dodać, że SAS został niedawno uznany za najbardziej punktualną linię lotniczą świata, zajmując 1. miejsce spośród 660 przewoźników globalnie (dane Cirium, kwiecień–maj 2025).

Największy zamówienie SAS: 55 nowych Embraerów E195-E2
Największy zamówienie SAS: 55 nowych Embraerów E195-E2

Komentarze