Najnowsza globalna prognoza rynku
infoair
22.09.2009 12:52
0 Komentarzy
Najnowsza globalna prognoza rynku
Airbus prognozuje, że w ciągu następnych 20 lat światowy rynek lotniczy będzie potrzebował 25 tys. samolotów.
Według najnowszej globalnej prognozy rynku lotniczego przygotowanej przez firmę Airbus (Airbus Global Market Forecast), w latach 2009-2028 zrealizowane zostaną dostawy ok. 25 000 nowych samolotów pasażerskich i towarowych o wartości 3,1 bln dolarów. Popyt będzie napędzany przez gospodarki wschodzące, rozwijające się sieci linii lotniczych, ekspansję tanich linii lotniczych oraz rosnącą liczbę mega-miast, a także przez rozwój ruchu lotniczego i wymianę starszych, mniej wydajnych maszyn na bardziej wydajne ekologicznie.
Konieczność rozładowania dużego natężenia ruchu na lotniskach, sprostania intensyfikacji ruchu pasażerskiego w ramach istniejącej siatki połączeń oraz potrzeba uzyskania więcej za mniej wymaga eksploatacji większych samolotów we wszystkich kategoriach. W porównaniu do długoterminowych harmonogramów inwestycji w samoloty oraz rotacji flot, okresy pogorszenia koniunktury są względnie krótkie, zaś silny popyt na podróże lotnicze będzie sprzyjać rozwojowi rynku. W 2009 r. spodziewany jest spadek wskaźnika RPK (Revenue Passenger Kilometre – dochód na pasażerokilometr) o 2 procent, ale już w 2010 r. oczekuje się wzrostu tego wskaźnika o 4,6 procent.
Według prognozy w ciągu najbliższych 20 lat wskaźnik RPK w ruchu pasażerskim wykaże odporność na cykliczność i będzie rosnąć o 4,7 procent rocznie, tym samym podwajając się w ciągu następnych 15 lat. Wzrost ten oznaczać będzie popyt na ok. 24 100 nowych samolotów o wartości 2,9 bln dol. Jeśli uwzględnić konieczność zastąpienia ok. 10 tys. starszych maszyn, istniejąca na świecie flota samolotów pasażerskich o 100 miejscach na pokładzie lub więcej, licząca obecnie 14 tys. samolotów, zwiększy się dwukrotnie.
Liczba tonokilometrów w transporcie towarowym ma rosnąć rocznie o 5,2 procent. Uwzględniając modernizację floty oznacza to popyt na ok. 3440 samolotów transportowych. Ponad 850 maszyn będą stanowiły nowe samoloty o wartości 210 mld dol., a pozostałe samoloty będą przekształconymi na potrzeby transportu samolotami pasażerskimi.
„Transport lotniczy to branża rozwojowa i istotny składnik gospodarki światowej”–powiedział dyrektor operacyjny Airbusa ds. klientów, John Leahy. „Technologia i innowacje to kluczowy element wydajnego ekologicznie lotnictwa, a Airbus jest liderem w obu tych dziedzinach”.
Na rozwoju lotnictwa skorzystają mieszkańcy wszystkich regionów świata. Oxford Economics prognozuje, że za 20 lat w transporcie lotniczym pracować będzie 8,5 mln ludzi na całym świecie, a branża co roku będzie wytwarzać 1 bln dol. światowego PKB. Korzyści pośrednie i związane z turystyką będą jeszcze większe.
Największym źródłem popytu na samoloty pasażerskie będą linie lotnicze w regionie Azji i Pacyfiku oraz z rynków wschodzących. Region obejmujący Chińską Republikę Ludową i Indie odpowiada za 31 procent światowego popytu, na drugim miejscu jest Europa (25 procent) ia dalej Ameryka Północna (23 procent). Biorąc pod uwagę krajowe rynki pasażerskie, Indie (10 procent) i Chiny (7,9 procent) odnotują najszybszy rozwój w ciągu najbliższych 20 lat. Największy ruch pod względem liczby lotów krajowych utrzyma się w Stanach Zjednoczonych.
Wzrost ruchu lotniczego, większa częstotliwość rejsów, redukcja kosztów, odpowiedzialność w stosunku do środowiska naturalnego i silne natężenie ruchu na lotniskach skłaniają linie lotnicze do eksploatacji większych samolotów, szczególnie w ramach rodzin samolotów, które pozwalają na minimalizację kosztów szkoleń i serwisowania.
Na przykład w Stanach Zjednoczonych w 2007 r. linie lotnicze straciły 740 mln galonów paliwa wskutek opóźnień będących wynikiem zbyt dużego natężenia ruchu na lotniskach, co odpowiada 32 tys. lotów między Londynem a Nowym Jorkiem. Większe samoloty o ograniczonym poziomie emisji CO2 stanowią dobre rozwiązanie tego problemu. W ostatnich 10 latach wielkość samolotów wzrosła o 3 procent. Airbus przewiduje, że do 2028 roku przeciętny samolot będzie o 26 procent większy niż obecnie.
Airbus przewiduje także, że popyt na bardzo duże samoloty o ponad 400 miejscach pasażerskich, takie jak A380, wyniesie ponad 1700 maszyn. Maszyny tego rodzaju, o łącznej wartości 571 mld dol., będą stanowiły 19 procent w ujęciu wartościowym wszystkich dostaw samolotów pasażerskich i transportowych, a także 7 procent w ujęciu ilościowym. Z tej liczby 1318 maszyn będzie obsługiwało połączenia pomiędzy najbardziej dynamicznymi mega-miastami na świecie, których populacja i powierzchnia stale rośnie. Sytuacja ta będzie nieuchronnie prowadzić do koncentracji ruchu lotniczego. Ponad 50 procent bardzo dużych samolotów na świecie będzie eksploatowanych przez linie lotnicze w regionie Azji i Pacyfiku.
W segmencie samolotów szerokokadłubowych (od 250 do 400 miejsc), w najbliższych 20 latach dostarczonych zostanie ok. 6250 nowych samolotów pasażerskich i transportowych o wartości 1,3 bln dol., czyli 42 procent wszystkich nowych maszyn w ujęciu wartościowym i 25 procent w ujęciu ilościowym. Do grupy tej należeć będzie 4240 małych samolotów szerokokadłubowych (250 do 300 miejsc) oraz 2010 średnich samolotów szerokokadłubowych (350 do 400 miejsc). Segmenty te obsługuje rodzina samolotów A330/A340. Od 2013 roku rodzina A350XWB zaspokoi cały zakres potrzeb rynku samolotów szerokokadłubowych.
W segmencie samolotów wąskokadłubowych w ciągu najbliższych 20 lat dostarczonych będzie ok. 17 tys. samolotów o wartości ok. 1,2 bln dol., czyli 39 procent w ujęciu wartościowym i 68 procent w ujęciu ilościowym. Oznacza to wzrost w stosunku do poprzednich prognoz w wyniku pojawienia się tanich przewoźników, większej liberalizacji połączeń oraz rosnącego popytu na samoloty wąskokadłubowe w Azji.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Na lotnisku Katowice rusza budowa czwartego hangaru obsługi samolotów
Kontraktyza darmo
05.03.2025
Grupa eSky: Sprzedaż pakietów Wakacje 2025 rośnie jak na drożdżach
Kontraktyza darmo
18.02.2025
Ruszył przetarg na projekt rozbudowy terminala wrocławskiego lotniska
Kontraktyza darmo
28.01.2025
Więcej z Działu Pasażer
Jak zmienić dane pasażera na rezerwacji biletu lotniczego?
Pasażerza darmo
12.02.2025
Polskie lotniska w styczniu 2025: Radom i przeszło 3 tys. pasażerów
Pasażerza darmo
08.02.2025
Polskie lotniska w styczniu 2025: Wzrost pasażerów w Babimoście
Pasażerza darmo
07.02.2025
Łódzkie lotnisko w 2024 r. obsłużyło ponad 430 tys. pasażerów
Pasażerza darmo
31.01.2025
Po ataku na Izrael Iran przywrócił loty pasażerskie
Pasażerza darmo
03.10.2024
Do Chin lecimy bez wiz. Na krótki pobyt
16.07.2024
Więcej z Działu Prawo
TSUE: Prawo do odszkodowania od linii, nawet jeśli wycieczkę wykupiło biuro
Prawoza darmo
06.03.2025
Nowe przepisy dla lotnictwa: Badania alkomatowe i wyższe kary dla pasażerów
Prawoza darmo
25.02.2025
USA: Zderzenie samolotu pasażerskiego ze śmigłowcem pod Waszyngtonem
Prawoza darmo
30.01.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Kraków Airport: osiem nowych połączeń w sezonie letnim 2025
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
LOT poszerza flotę – nowe Dreamlinery i ambitne plany inwestycyjne
Przewoźnicyza darmo
27.03.2025
Wizz Air łączy Gdańsk i Wrocław ze stolicą Węgier
Przewoźnicyza darmo
25.03.2025
Ryanair Prime – Nowy program subskrypcyjny: Czy warto?
Przewoźnicyza darmo
24.03.2025
Nowe kierunki z Emirates i udogodnienia na pokładzie nowych A350
Przewoźnicyza darmo
19.03.2025
Wizz Air otwiera siedem nowych kierunków z Wrocławia
Przewoźnicyza darmo
13.03.2025
Ryanair z kolejnym sukcesem – rekordowe statystyki za luty 2025
Przewoźnicyza darmo
04.03.2025
Kraków Airport z historycznym wynikiem – blisko 860 tys. podróżnych
Przewoźnicyza darmo
03.03.2025
Kierunek Barcelona! Nowa trasa LOT z Radomia na lato 2025
Przewoźnicyza darmo
03.03.2025
Monastyr nowym kierunkiem z Rzeszowa – pierwszy lot już w czerwcu
Przewoźnicyza darmo
26.02.2025
Więcej z Działu Producenci
Rozbudowa floty AEGEAN: kolejne 8 A321neo w zamówieniu u Airbusa
Producenciza darmo
14.03.2025
Jackson Square Aviation zamawia 50 samolotów rodziny A320neo
Producenciza darmo
12.03.2025
Airbus dostarczył 766 samolotów w 2024 r. Najwięcej A320
Producenciza darmo
20.02.2025
Airbus informuje o dostawie 776 samolotów pasażerskich w 2024 roku
Producenciza darmo
11.01.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Polskie Porty Lotnicze mają nowego szefa. Łukasz Chaberski z CPK
Infrastrukturaza darmo
26.03.2025
Kolejne dokapitalizowanie CPK – 1,9 mld zł na rozwój inwestycji
Infrastrukturaza darmo
17.03.2025
Andrzej Ilków nie jest już prezesem Polskich Portów Lotniczych
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
W USA brakuje co najmniej 3000 kontrolerów ruchu lotniczego
Infrastrukturaza darmo
03.02.2025
CPK: wycena nieruchomości odbywa się na niezmienionych zasadach
Infrastrukturaza darmo
02.02.2025
Kto zostanie na lotnisku Chopina po przeniesieniu ruchu na CPK?
Infrastrukturaza darmo
30.01.2025
Katowice Airport: Nowy terminal pasażerski na horyzoncie
Infrastrukturaza darmo
17.01.2025
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla CPK
Infrastrukturaza darmo
09.01.2025
CPK i LOT: strategia dominacji na nowym lotnisku w 2032 roku
Infrastrukturaza darmo
07.01.2025
Komentarze