Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na lotnisku Katowice rusza budowa czwartego hangaru obsługi samolotów

infoair
05.03.2025 16:45
0 Komentarzy

Budowę czwartego hangaru obsługi technicznej samolotów na lotnisku Katowice rozpoczyna jego zarządca.

Inwestycja z dwiema zatokami serwisowymi, umożliwiającymi przeglądy samolotów wielkości Airbusa A321neo, powinna być gotowa w I kwartale 2026 r.

Rozkład lotu:

  1. Jaki przewoźnik będzie najemcą nowego hangaru H4 na lotnisku Katowice?
  2. Ile nowych miejsc pracy ma przynieść budowa czwartego hangaru?
  3. Do którego roku sięga obecny program inwestycyjny Katowice Airport?
W KTW realizowany jest program rozwoju infrastruktury na lata 2024-2032. / fot. Airport Katowice - P. Adamczyk
W KTW realizowany jest program rozwoju infrastruktury na lata 2024-2032. / fot. Airport Katowice

Hangar H4

Jak przekazał w środę (5 marca 2025) rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk, spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), która zarządza katowickim portem, zamówiła budowę hangaru w rudzkiej firmie Promus, mającej już doświadczenie w pracach budowlanych na tym lotnisku; m.in. rozbudowywała ona obecny główny terminal B.

Hangar H4, którego najemcą zostanie linia Wizz Air, będzie graniczył od zachodniej strony z hangarem H3, a od wschodniej - z wieżą kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Obiekt będzie miał ok. 11,2 tys. m kw. powierzchni: poza zatokami serwisowymi, znajdą się w nim pomieszczenia warsztatowe, w tym lakiernia i szlifiernia. Budynek będzie też mieścił trzykondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne z częścią szkoleniową.

Po oddaniu do użytku tego hangaru, łączna powierzchnia infrastruktury do przeglądów i serwisu samolotów w strefie MRO (Maintenance, Repair, Operations) Katowice Airport wyniesie 34,4 tys. m kw. Dostępnych tam będzie osiem zatok do serwisowania samolotów kodu C (Boeing 737/Airbus A320).

Jak powiedział cytowany przez Adamczyka szef GTL Artur Tomasik, jednym z celów spółki jest dostarczanie nowoczesnej infrastruktury do obsługi technicznej samolotów. "Dlatego od wielu lat konsekwentnie rozbudowujemy strefę MRO na katowickim lotnisku” - wskazał Tomasik.

"Czwarty hangar to kolejne od 200 do 300 nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych kadr, reprezentujących różne specjalności branży lotniczej. Aktualnie przygotowujemy koncepcję dalszego rozwoju bazy MRO. Chcemy, żeby w przyszłości powstały w Katowice Airport kolejne obiekty służące obsłudze technicznej samolotów” - zasygnalizował Tomasik.

W KTW realizowany jest program rozwoju infrastruktury na lata 2024-2032. / fot. Airport Katowice - P. Adamczyk
W KTW realizowany jest program rozwoju infrastruktury na lata 2024-2032. / fot. Airport Katowice - P. Adamczyk

Jeden z projektów

Budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów to jeden z projektów programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-32. Są w nim też m.in.: budowa głównego terminalu pasażerskiego, który będzie połączony tunelem ze stacją kolejową, budowa drugiego terminalu towarowego czy rozbudowa parkingów, w tym budowa parkingu wielopoziomowego.

W programie mieści się ponadto trwająca, dofinansowana ze źródeł Unii Europejskiej (program Military Mobility) budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Szacunkowa wartość całego programu inwestycyjnego Katowice Airport do 2032 r. to 1,5 mld zł.

Trzeci hangar obsługi technicznej na lotnisku Katowice GTL oddało w lipcu 2022 r. Była to część inwestycji określanej jako "pps hangary". Poza hangarem powstała płyta postojowa o powierzchni 6,4 ha, po której południowej stronie znajduje się działka przeznaczona pod dwa hangary. Pierwszy z nich powstał w 2022 r. w zachodniej części tego terenu. Teraz budowany będzie kolejny.

Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów rozpoczął się w Katowice Airport w 2011 r., kiedy do użytku po generalnym remoncie oddano hangar odziedziczony po Wojsku Polskim. Drugi hangar, wybudowany od podstaw, oddano w lipcu 2012 r.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów; wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy w Katowicach obsłużono 5,61 mln podróżnych. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych w Polsce lotnisk cargo. (PAP)

Komentarze