MI proponuje testy antynarkotykowe w lotnictwie
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrówpojawił się projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innychustaw, autorstwa Ministerstwa Infrastruktury. Zakłada on m.in. poddawaniepracowników sektora lotniczego badaniom na obecność alkoholu i innychsubstancji odurzających.
Obecnie w naszym prawie nie ma regulacji, któreumożliwiałyby stosowanie tych przepisów.
Proponuje się umożliwienie zarówno Prezesowi UrzęduLotnictwa Cywilnego jak i zarządzającym lotniskami użytku publicznego,przewoźnikom lotniczym oraz instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczegowykonywanie badań w celu ustalenia obecności w organizmach osób wykonującychczynności związane z lotnictwem cywilnym środków psychoaktywnych” -czytamy w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Wyjaśniono, że przepisy UE zobowiązują inspektorówdziałających w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do przeprowadzaniabadań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego.Takie badania mogą być prowadzone podczas inspekcji na płycie postojowej.
Wskazano, że unijne przepisy zobowiązują zarządzającychlotniskami do „ustanowienia procedur dotyczących poziomu spożywania alkoholu,stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez personel zaangażowany wużytkowanie, obsługę ratowniczą i gaśniczą oraz obsługę techniczną lotniska, atakże osoby poruszające się bez eskorty w polu ruchu naziemnego lub innychstrefach operacyjnych lotniska”.
Prawo Unii Europejskiej zobowiązuje też – jak czytamy wdokumencie – instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego do opracowania iwdrożenia polityki „w celu zapewnienia, by nadużywanie substancjipsychoaktywnych nie wpływało na zapewnianie kontroli ruchu lotniczego”. Wmyśl unijnych przepisów, przewoźnicy lotniczy muszą pilnować, by na pokładsamolotu nie weszła ani nie przebywała na nim żadna osoba będąca pod wpływemalkoholu lub środków odurzających „w stopniu mogącym powodować zagrożeniedla bezpieczeństwa samolotu lub osób znajdujących się na jego pokładzie”.
„Na chwilę obecną w przepisach prawa krajowego brakodpowiednich regulacji, które umożliwiłyby stosowanie wyżej wymienionychprzepisów UE” – czytamy.
Projektowana ustawa ma również uporządkować i doprecyzowaćprzepisy dotyczące planu generalnego lotniska użytku publicznego, trybu jegokonsultowania, opiniowania i zatwierdzania, a także jego wpływu na dokumentyplanistyczne z zakresu zagospodarowania przestrzennego przyjmowane przez jednostkisamorządu terytorialnego. Ponadto, nowela ma wyeliminować wątpliwościinterpretacyjne w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntówznajdujących się na obszarze części lotniczych lotnisk.
Projekt zakłada zmiany zasad dotyczących odszkodowania zaszkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomościw związku z ochroną środowiska, przez ograniczenie jej zakresu do elementustraty (szkody rzeczywistej).
W projekcie zapisano również, że zwrotowi podlegają wyłączniekoszty poniesione na poczet zabezpieczeń akustycznych budynków w obszarzeograniczonego użytkowania. Oznacza to umożliwienie wypłaty na rzecz właścicielalub użytkownika wieczystego zaliczek na poczet nakładów koniecznych związanychz zabezpieczeniem akustycznym budynków w obszarze ograniczonego użytkowania.
Proponowane zapisy mają także poprawić ochronę strefogólnodostępnych na lotniskach.
Jak napisano, planowany termin przyjęcia projektu przez RadęMinistrów to IV kwartał 2020 r. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze