Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mechanik samolotowy, zawód pilnie poszukiwany

infoair
07.10.2024 07:38
0 Komentarzy

Według analizy Alton Aviation Consultancy, koszty napraw i remontów silników samolotowych wzrosły z 31 mld dolarów przed pandemią COVID-19 do 58 mld dolarów w 2023 roku. Jednocześnie globalny przemysł lotniczy staje przed poważnym wyzwaniem związanym z niedoborem wykwalifikowanego personelu technicznego. Prognozy wskazują, że w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tysięcy nowych mechaników lotniczych. W Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy specjalistów w tej dziedzinie.

  • Ile nowych mechaników lotniczych będzie potrzebnych na świecie w ciągu najbliższych 20 lat według prognoz?\
  • Jakie działania podejmuje LOTAMS, aby przeciwdziałać niedoborom wykwalifikowanego personelu technicznego?
  • Dlaczego starzenie się obecnych pracowników pogłębia problem niedoboru kadr w branży lotniczej?
samolot z podpiętym rękawem
fot. LS Airport Services

Brak kadr spowalnia rozwój firm

Brak wykwalifikowanych kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes zarządu LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS). – Dla przedsiębiorstw z sektora obsługi technicznej samolotów kadry są największym wyzwaniem. Każda ze spółek z naszej branży boryka się z tym problemem – dodaje.

LOTAMS, największa firma w sektorze obsługi technicznej samolotów w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej, odczuwa skutki globalnego niedoboru mechaników lotniczych. Spółka poszukuje obecnie kilkuset specjalistów, w tym mechaników i inżynierów lotniczych, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi serwisowe.

Globalny deficyt personelu technicznego

Według raportu „Boeing’s Pilot and Technician Outlook”, w ciągu najbliższych 20 lat świat będzie potrzebował około 769 tysięcy nowych techników konserwacji, 804 tysięcy pilotów oraz 914 tysięcy członków personelu pokładowego, aby sprostać prognozowanemu wzrostowi branży lotniczej. Jeszcze w 2021 roku prognozy Boeinga wskazywały na 626 tysięcy nowych mechaników i 612 tysięcy pilotów, co pokazuje znaczny wzrost zapotrzebowania.

Alton Aviation Consultancy przewiduje, że do 2034 roku liczba eksploatowanych samolotów wzrośnie o 10 tysięcy w porównaniu z obecnym stanem. Wzrost floty samolotowej przekłada się bezpośrednio na zwiększone koszty utrzymania i serwisu, co potwierdza wzrost wydatków na naprawy i remonty silników do 58 mld dolarów w tym roku.

Starzejąca się kadra dodatkowym wyzwaniem

Niedobór kadr technicznych pogłębia się również z powodu starzenia się obecnych pracowników. Aviation Technician Education Council poinformował, że średni wiek mechanika z certyfikatem FAA w USA wynosi 53 lata, co jest o 11 lat więcej niż mediana wieku pracownika w tym kraju. W 2021 roku aż 36% pracowników AMT (Aviation Maintenance Technician) miało 60 lat lub więcej. Wielu z nich przeszło na wcześniejszą emeryturę w trakcie pandemii COVID-19, a trend ten prawdopodobnie będzie się nasilał.

Działania na rzecz kształcenia nowych specjalistów

Aby przeciwdziałać niedoborom kadrowym, LOTAMS aktywnie współpracuje ze szkołami technicznymi i wyższymi, m.in. w Rzeszowie, Warszawie, Radomiu i Krośnie, oferując programy stażowe i szkolenia w ramach Part-147, co uprawnia spółkę do szkolenia mechaników lotniczych.

Rozpoczęliśmy i kontynuujemy współpracę ze szkołami technicznymi oraz wyższymi, mamy programy stażowe i szkolimy mechaników lotniczych. Pozyskujemy personel z Unii Europejskiej, ale także spoza niej. Robimy, co możemy, ale jest to ogromne wyzwanie – podkreśla Aleksandra Juda.

Raport Aviation Technical Education Council (ATEC) i Oliver Wyman wskazuje, że mimo stopniowej poprawy tempo wzrostu liczby certyfikowanych mechaników jest niewystarczające, aby zaspokoić popyt. Liczba nowych certyfikatów mechanicznych wzrosła o 32% w 2023 roku, a liczba zapisów do szkół techników konserwacji lotniczej (AMTS) o 6%. Mimo to obecny niedobór szacuje się na 9%, a do 2028 roku może osiągnąć niemal 20%, co odpowiada około 25 tysiącom certyfikowanych mechaników.

Plany rozwoju LOTAMS i potrzeba nowych pracowników

LOTAMS jest w trakcie budowy nowej bazy technicznej w Jasionce pod Rzeszowem. W związku z tym spółka planuje znacząco zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch lat.

Obecnie poszukujemy kilkuset mechaników lotniczych. Jesteśmy gotowi szkolić osoby od podstaw, zaczynając od współpracy ze szkołami. Oferujemy pełny zakres szkolenia i zdobycia wiedzy. Potrzebujemy nie tylko mechaników, ale także inżynierów lotniczych oraz osób, które chcą rozpocząć z nami swoją ścieżkę kariery – mówi prezes LOTAMS.

Szansa dla wszystkich zainteresowanych lotnictwem

Aleksandra Juda podkreśla, że mechanikiem lotniczym może zostać każdy, kto jest zaangażowany i zainteresowany lotnictwem.

Jesteśmy w stanie z każdej osoby, która chce i interesuje się lotnictwem, zrobić mechanika lotniczego. To oczywiście wymaga lat praktyki i nauki, ale nie trzeba mieć wysoko rozwiniętych zdolności analitycznych, matematycznych czy fizycznych. Ważne jest zaangażowanie i chęć zdobycia wiedzy – przekonuje.

Szkolenie takiej osoby trwa od trzech do sześciu lat, w zależności od ukończonej szkoły. LOTAMS oferuje możliwość rozwoju i zdobycia niezbędnych kompetencji dla wszystkich, którzy chcą pracować w dynamicznie rozwijającej się branży lotniczej.

silnik samolotu
fot. LS Airport Services

Komentarze