Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maciej Lasek: CPK to szansa na rozwój, nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych

infoair
29.10.2024 10:50
0 Komentarzy

Budowa nowego lotniska centralnego, planowana na 2026 rok, nie będzie miała negatywnego wpływu na funkcjonowanie lotnisk regionalnych — zapewnia wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, powołując się na prognozy Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA). Podkreśla, że oba typy portów obsługują różne segmenty ruchu lotniczego, co sprawia, że będą się raczej wzajemnie uzupełniać niż konkurować.

  • Jakie argumenty przedstawia wiceminister Maciej Lasek na poparcie tezy, że nowe lotnisko centralne nie wpłynie negatywnie na lotniska regionalne?
  • Jakie różnice w obsłudze ruchu lotniczego występują między planowanym lotniskiem centralnym a obecnymi lotniskami regionalnymi?
  • Jakie są aktualne postępy w realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego i jakie są planowane etapy jego budowy?
wizualizacja CPK

— Transport lotniczy odgrywa kluczową rolę w naszej gospodarce, obejmując zarówno przewóz osób, jak i towarów. W ubiegłym roku obsłużyliśmy 52 mln pasażerów, a w tym roku liczba ta będzie jeszcze wyższa. Doskonałe wyniki czołowych portów, takich jak Lotnisko Chopina, Kraków czy Gdańsk, pokazują, że dobrze zaplanowana infrastruktura jest naszym oknem na świat — mówi Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2022 roku na wszystkich polskich lotniskach przeprowadzono ponad 464 tys. operacji startów i lądowań w ruchu pasażerskim i cargo, podczas gdy rok wcześniej było ich poniżej 400 tys. Ponad 162 tys. z nich odbyło się na Lotnisku Chopina w Warszawie. Pozostałe operacje przypadły na mniejsze porty, w tym regionalne.

Urząd Lotnictwa Cywilnego podaje, że w ubiegłym roku wszystkie lotniska obsłużyły łącznie 52,2 mln pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, co stanowi wzrost o 27,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. W pierwszym półroczu tego roku dynamika wzrostu wyniosła około 14,4% (względem 2022 roku — 60%). Lotnisko Chopina obsłużyło blisko 18,5 mln pasażerów, co oznacza, że pozostałe 34 mln pasażerów skorzystało z lotnisk regionalnych. Wszystkie te porty zanotowały znaczące wzrosty — największy w Łodzi (prawie 100%), a najmniejszy w Modlinie (8,8%).

— Analizy IATA pokazują, że nowe lotnisko centralne, pełniące funkcję hubu, nie wpłynie negatywnie na lotniska regionalne, ponieważ obsługują one różne rodzaje ruchu. Regionalne porty skupiają się głównie na operacjach czarterowych i połączeniach point-to-point, często realizowanych przez linie niskokosztowe. Zapewniają one krótki czas rotacji i niskie koszty operacyjne, co jest kluczowe dla tych przewoźników. Natomiast lotniska takie jak obecne Lotnisko Chopina czy przyszłe w Baranowie są przeznaczone dla ruchu przesiadkowego i tradycyjnych linii lotniczych, gdzie pasażer oczekuje wyższego standardu obsługi — wyjaśnia Maciej Lasek.

W praktyce oznacza to, że powstanie nowego lotniska centralnego nie zagrozi istnieniu mniejszych portów. Resort infrastruktury uważa, że prognozy ich upadku są nieuzasadnione. Sieć lotnisk lokalnych wraz z centralnym hubem będzie się wzajemnie uzupełniać, a nawet współpracować.

— Po otwarciu lotniska w Baranowie regionalne porty nie opustoszeją. Pasażerowie korzystający z tanich linii i bezpośrednich połączeń nie będą podróżować kilkuset kilometrów do Warszawy, by skorzystać z tych samych destynacji. Byłoby to dla nich nieefektywne czasowo i kosztowo. Uważamy, że lotnisko hubowe i regionalne będą się wzajemnie wspierać i uzupełniać, a nie konkurować — podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK.

Według danych GUS, w 2022 roku regularny transport lotniczy obejmował 184 trasy, w tym 22 krajowe i 162 międzynarodowe. Bezpośrednie połączenia z Polski dostępne były do 43 krajów.

Do końca listopada trwa Program Dobrowolnych Nabyć, w ramach którego CPK pozyskuje grunty pod budowę nowego lotniska. Dotychczas spółka zakupiła ponad 1420 ha, a zaawansowane negocjacje dotyczą kolejnych około 340 ha. Finalizacja tych rozmów jest konieczna przed wydaniem decyzji lokalizacyjnej przez wojewodę mazowieckiego, co planowane jest na koniec tego roku. Po jej uzyskaniu możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę, która ma ruszyć w 2026 roku.

Niedawno CPK zakończyło prace nad projektem budowlanym terminalu lotniska. Obecnie trwają prace projektowe dotyczące dróg startowych, kołowania, płyt postojowych, dróg przylotniskowych oraz tunelu kolejowego pod lotniskiem. Opracowywana jest także dokumentacja dla obiektów wspierających, w tym wieży kontroli ruchu lotniczego.

Na terenie przyszłej inwestycji, na gruntach pozyskanych w ramach PDN, prowadzone są rozbiórki budynków, wycinka drzew i organizacja przeprowadzek. Zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 roku, równocześnie z planowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.

Lotnisko Chopina
Lotnisko Chopina

Komentarze