Lufthansa buduje nowe centrum cargo we Frankfurcie. Wyścig z CPK?
Lufthansa Cargo, obsługująca lotnicze przewozy towarowe, inwestuje duże kwoty w infrastrukturę; modernizacja centrum cargo Lufthansy na lotnisku we Frankfurcie nad Menem.
Inwestycja ta będzie jednak droższa niż początkowo planowano, napisał portal dziennika „Handelsblatt”. Z drugiej strony, planowana inwestycja znacząco zwiększy zdolności przeładunkowe tego lotniska. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, Frankfurt umocni swoją pozycję jako jedno z wiodących lotnisk towarowych w Europie, obsługując nawet 2 miliony ton ładunków rocznie.
prawie 600 mln euro
Lufthansa Cargo podaje, że wartość inwestycji sięgnie prawie 600 mln euro, czyli o ok. 100 mln więcej niż podano w raporcie grupy Lufthansa za rok 2023. Rzecznik spółki uzasadnił to „gwałtownym wzrostem kosztów materiałów, w szczególności stali”.
Centrum cargo, które rozpoczęło działalność w 1982 roku, ma być całkowicie odnowione w niektórych częściach do 2030 roku. Grupa Lufthansa pierwotnie planowała całkowitą przebudowę terminalu cargo, ale w 2016 r. zrezygnowała z tego wartego 1,3 mld euro planu.
„Ta inwestycja jest wyraźnym zobowiązaniem wobec naszej macierzystej bazy we Frankfurcie” – powiedział Ashwin Bhat, szef Lufthansa Cargo, podczas prezentacji projektu w czwartek. „Świętujemy kolejny krok w naszej wizji” – dodał.
„Wizji – czyli celu, jakim jest pozostanie jednym z wiodących na świecie dostawców logistyki frachtu lotniczego i dalszy rozwój w branży”, napisał „Handelsblatt”. Magazyn wysokiego składowania o wysokości 42 metrów będzie w pełni zautomatyzowany i będzie miał dwukrotnie większą pojemność niż istniejące centrum towarowe.
W kontrze do CPK?
Z obsługą prawie 2 mln ton towarów rocznie Frankfurt jest największym lotniskiem cargo w Niemczech, wyprzedzając Lipsk-Halle. Około jedna czwarta ładunków jest przewożona na pokładach samolotów pasażerskich. Większość jest jednak ładowana na specjalne samoloty towarowe.
Lufthansa pokłada duże nadzieje w transporcie towarowym. Obecnie dla Lufthansy Cargo lata 18 Boeingów 777 i cztery Airbusy A321. Liczba ta ma wkrótce wzrosnąć do 25 Boeingów 777. W dziale transportu towarowego grupy pracuje 4100 pracowników, z czego 2800 w samym Frankfurcie, poinformował „Handelsblatt”.
Inwestycja ta może stanowić konkurencję dla planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce, który ma również pełnić funkcję ważnego hubu logistycznego, w tym przewozów towarowych, po zakończeniu budowy około 2030 rok. Modernizacja we Frankfurcie wzmacnia jego pozycję na rynku europejskim, co może utrudnić CPK osiągnięcie podobnej roli w regionie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze