Linie lotnicze odrabiają straty po pandemii. Overbookingiem
Pasażerowie skarżą się, że niektóre linie lotnicze sprzedają większą liczbę biletów, niż mają miejsc na pokładzie, uzasadniając to pandemią – podało w środę, 21 lipca, Europejskie Centrum Konsumenckie.
Przypomniało, jakie prawa przysługują konsumentom w przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu braku miejsc.
Bez wolnych miejsc
Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów, przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień czy pozytywnych wyników testów na Covid-19 – informuje ECK. „Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji czy zmianę terminu wylotu” – dodano.
W przypadku gdy linia lotnicza odmówi komuś wejścia na pokład z powodu braku miejsc, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, klient ma określone prawa. To:
- prawo do posiłków i napojów
- prawo do wyboru między zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia.
Jeśli musimy czekać przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy, a także transport między lotniskiem a hotelem, przewoźnik powinien nam zapewnić zakwaterowanie w hotelu. Ponadto należy się nam odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).
wezwać ochotników
ECK podkreśla, że w przypadku overbookingu przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści, na warunkach uzgodnionych z danym pasażerem.
W wyliczeniu wysokości odszkodowania przydatny będzie Kalkulator Praw Pasażera (https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/).Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty – napisano w informacji.
Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i na własny koszt trzeba wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinno się zadbać o dowody w postaci paragonów – radzi ECK. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika. Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych znajduje się na stronie: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-reklamacji/.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze