Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto zyskał, a kto stracił? Ranking polskich lotnisk za 2024 rok

infoair
06.04.2025 16:05
0 Komentarzy

Rekordowe wzrosty w Warszawie i Krakowie, bolesne spadki w Modlinie i Szymanach. Ryanair dominuje w ruchu regularnym, Enter Air w czarterach.

Rok 2024 pokazał dwie twarze polskiego lotnictwa – z jednej strony dynamiczne wzrosty i historyczne rekordy w największych portach, z drugiej – głębokie spadki w mniejszych lotniskach, zależnych od pojedynczych przewoźników. Liderzy, jak Warszawa, Kraków czy Poznań, zbudowali swoją siłę na różnorodności oferty i stabilnej siatce połączeń. W tym czasie Modlin i Olsztyn boleśnie odczuli ryzyka wynikające z monokultury operacyjnej. Nadchodzący rok - 2025 - będzie testem, czy najmniejsi gracze są w stanie odbudować zaufanie przewoźników – i pasażerów.

Rozkład lotu :

  1. Dlaczego Modlin i Olsztyn straciły tylu pasażerów w 2024 roku, mimo że inne lotniska miały rekordy?
  2. Co pomogło lotniskom w Warszawie, Krakowie i Poznaniu osiągnąć tak dobre wyniki?
  3. Czy Ryanair i Wizz Air będą dalej tak mocno dominować, czy coś może się zmienić?
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC

Rekordowy rok

Rok 2024 zapisał się jako rekordowy dla wielu portów lotniczych w Polsce – jednak nie dla wszystkich. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tylko Warszawa-Modlin i Olsztyn-Mazury odnotowały w ubiegłym roku spadki liczby pasażerów. W tym samym czasie inne porty biły swoje historyczne rekordy, z Lotniskiem Chopina na czele, które przekroczyło próg 21 mln obsłużonych podróżnych.

Poniżej ranking, kto najbardziej zyskał, a kto wyraźnie stracił na rynku lotniczym w Polsce w 2024 roku.

TOP 5 największych wzrostów liczbowych (2024 vs 2023):

  1. Lotnisko Chopina (Warszawa)
    +2,8 mln pasażerów (+15,1%)
    Rekordowe 21,3 mln pasażerów. Największy wzrost liczbowy w Polsce.
  2. Kraków-Balice
    +1,7 mln pasażerów (+17,8%)
    Przebił próg 11 mln obsłużonych osób. Najlepszy rok w historii.
  3. Poznań-Ławica
    +820,3 tys. pasażerów (+29,5%)
    Jeden z największych wzrostów procentowych w dużych portach.
  4. Wrocław-Strachowice
    +491,5 tys. pasażerów (+15,1%)
    Stabilny wzrost i powrót do poziomu sprzed pandemii.
  5. Gdańsk-Rębiechowo
    +481,6 tys. pasażerów (+13,6%)
    Stały wzrost mimo konkurencji i sezonowych wahań.
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC

Największy wzrost procentowy (dynamika):

  • Zielona Góra-Babimost
    +54,1% (łącznie 82 467 pasażerów)
    Największa dynamika w kraju, choć na niskiej bazie.

Kto stracił najwięcej (spadek liczby pasażerów):

  1. Olsztyn-Mazury
    -71 783 pasażerów (-51,1%)
    Największy spadek procentowy. Powód: wycofanie Wizz Aira i redukcje u Ryanaira.
  2. Warszawa-Modlin
    -702 075 pasażerów (-20,7%)
    Strata blisko 1/5 ruchu. Główny powód: ograniczenia siatki przez Ryanaira.

Utrzymujące się trudności – spadki również w Q4 2024:

  • Modlin: -38,2% r/r
  • Olsztyn-Mazury: -64,5% r/r
  • Bydgoszcz: -14,3% r/r
  • Radom: -35,2% r/r

Spadki wynikają głównie ze zmniejszenia oferowania przez kluczowych przewoźników, w tym Ryanaira i LOT-u.

ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC

Najwięksi przewoźnicy w Polsce (2024 – ruch regularny, międzynarodowy):

  1. Ryanair: 17 mln pasażerów (+1,9 mln)
  2. Wizz Air: 11,5 mln (+935 tys.)
  3. PLL LOT: 7,7 mln (+468,6 tys.)
  4. Lufthansa: ok. 2,1 mln
  5. Enter Air: ok. 1,2 mln
  6. KLM: ok. 1 mln

W czarterach królował Enter Air z wynikiem 2,6 mln pasażerów, przed Buzzem i PLL LOT (po ok. 1,3 mln każda).

ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC

Ruch czarterowy i międzynarodowy – najpopularniejsze kierunki (2024):

  • Czartery (Top 3):
    • Turcja: 2,8 mln (+501,6 tys.)
    • Grecja: 1,6 mln (+271 tys.)
    • Egipt: 1,6 mln (+529,4 tys.)
  • Ruch regularny (Top 3 destynacje):
    • Wielka Brytania: 7,8 mln pasażerów
    • Włochy: 5 mln (+1,1 mln)
    • Hiszpania: 4,3 mln (+1,3 mln)
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC
ULC: większość lotnisk w Polsce zyskała pasażerów w 2024 r., dwa porty ze stratą / fot. ULC

Komentarze