Kraków Airport ma zgodę na przełożenie przebiegu potoku Olszanickiego
Lotnisko Kraków Airport uzyskało zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego (ZRIL) dla przełożenia przebiegu potoku Olszanickiego przepływającego przez jego teren.
Według władz portu to jedna z ważniejszych inwestycji ekologicznych; powinna być gotowa w 2027 r.
Rozkład lotu
- Jaki jest główny cel przełożenia potoku Olszanickiego na terenie Kraków Airport?
- Do kiedy planowane jest zakończenie inwestycji związanej z potokiem Olszanickim?
- Ile pasażerów skorzystało z Kraków Airport w 2024 roku?
Dbałość o sąsiadów
„To inwestycja, która jest wyznacznikiem naszej wiarogodności, jeżeli chodzi o dbałość o naszych sąsiadów, ekologię i otoczenie lotniska” – ocenił prezes Kraków Airport Łukasz Strutyński podczas briefingu 24 kwietnia 2025 r.
Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, który wydał decyzję ZRIL zaznaczył, że został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności, co daje możliwość przystąpienia od razu do prac.
„Rygor natychmiastowej wykonalności nadaliśmy ze względu na występowanie ważnego interesu społecznego, jakim jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania kluczowej infrastruktury lotniskowej oraz ochrona środowiska przed potencjalnym zanieczyszczeniem. Zależy nam na tym, by kluczowe przedsięwzięcia infrastrukturalne mogły być realizowane bez zbędnej zwłoki” – wyjaśnił wojewoda.
Według zapowiedzi władz krakowskiego lotniska jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Zawarcie umowy z wyłonioną firmą przewidziane jest pod koniec roku, a zakończenie inwestycji – w 2027 r.
Celem przedsięwzięcia jest poprowadzenie potoku Olszanickiego po nowej trasie w taki sposób, aby jego wody nie mieszały się z wodami opadowymi pochodzącymi z terenu lotniska. Takie rozwiązanie spowoduje, że dotychczasowy odcinek potoku przebiegający przez teren lotniska stanie się wewnętrzną siecią wód opadowych lotniska wraz z dopływami z istniejących powierzchni szczelnych takich jak m.in. droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe samolotów.
Po zrealizowaniu tej inwestycji – wskazał prezes lotniska – potok Olszanicki w granicach lotniska na długości 2,6 km będzie poprowadzony dwoma kolektorami o przekroju rurowym i średnicy 1,4 m każdy, a wody potoku zostaną całkowicie oddzielone od dopływu wód opadowych z kanalizacji deszczowej lotniska.
Według niego system kanalizacji deszczowej na terenie lotniska zostanie opomiarowany tak, aby w sposób automatyczny i stały był prowadzony pomiar jakościowy odprowadzanych wód. W przypadku, gdy jakość wód będzie zgodna z parametrami określonymi w obowiązujących przepisach prawa oraz pozwoleniu wodno-prawnym, wody opadowe odprowadzane będą kanalizacją deszczową z terenu lotniska do potoku Olszanickiego, natomiast w przypadku przekroczenia parametrów jakościowych, zanieczyszczenia ciekłe będą w sposób bezobsługowy, poprzez system automatyki i sterowania układem zasuw przekierowywane do bezodpływowego zbiornika retencyjnego o pojemności ok. 4 tys. m kw., skąd zostaną przepompowane do sieci kanalizacji sanitarnej Wodociągów Miasta Krakowa i skierowane docelowo do miejskiej ścieków w celu ich oczyszczenia.
Uczestniczący w briefingu prezydent Krakowa Aleksander Miszalski ocenił, że rozwiązanie problemu potoku Olszanickiego to bardzo dobra wiadomość dla miasta, szczególnie mieszkańców Olszanicy, przez którą potok przepływa. Jak zapewnił, sprawa ta od początku sprawowania przez niego urzędu była traktowana priorytetowo.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym; w zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 12 mln pasażerów. W obowiązującym od niedzieli letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.(PAP)
Komentarze