Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konferencja „Czyste niebo”

infoair
11.05.2010 11:17
0 Komentarzy

Od 2010 roku lotnictwo objęte zostało dyrektywą o europejskim systemie handlu emisjami (EU ETS). Linie lotnicze rozpoczęły monitoring emisji CO2 i przygotowują się do wejścia do systemu handlu uprawnieniami do emisji. Jednocześnie branża lotnicza szuka rozwiązań, które pozwolą na ograniczenie emisji CO2 i osiągnięcie celów wyznaczonych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) zakładających stopniowe ograniczanie emisji CO2 przez linie lotnicze.

O wyzwaniach stojących przed liniami lotniczymi w związku z wejściem do systemu ETS i rozwiązaniach, które pozwolą na ograniczenie emisji CO2 rozmawiano na konferencji „Kierunek: Czyste Niebo”organizowanej przez PLL LOT, Boeing Central &Eastern Europe oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Zgodnie z założeniami IATA od 2020 roku wzrost branży lotniczej ma się odbywać bez zwiększonej emisji CO2 do atmosfery. Co roku emisja CO2 ma być ograniczana o 1,5%. Celem nadrzędnym jest dojście w 2050 roku do poziomu 50% emisji z roku 2005. Szansę na osiągnięcie tego celu linie lotnicze upatrują między innymi w zastosowaniu nowoczesnych technologii i modernizacji przestrzeni powietrznej. Przewoźnikom szczególnie zależy na znalezieniu rozwiązań, które pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2. Od 2010 roku zostali bowiem objęci dyrektywą o europejskim systemie handlu emisjami. Regulacjami objęte będą wszystkie loty rozpoczynające się lub kończące na terenie UE.

Niezależnie od przygotowań do transpozycji dyrektywy unijnej na przepisy polskie, specjalny zespół w LOT opracował plan monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2. Wraz z początkiem roku LOT rozpoczął szczegółowy monitoring emisji CO2. Trwają przygotowania do włączenia się do systemu handlu uprawnieniami do emisji. Jednocześnie LOT szuka rozwiązań pozwalających na zmniejszenie zużycia paliwa i tym samym emisji CO2 do atmosfery.

Już w zeszłym roku wprowadziliśmy procedurę „zielonego podejścia”do lądowania, które minimalizuje zużycie paliwa i zmniejsza o połowę hałas, który dociera do ziemi, a także ogranicza emisję substancji szkodliwych do atmosfery. Stopniowo wymieniamy też flotę na coraz nowszą, bardziej ekonomiczną. –mówi Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT. –Duże nadzieje wiążemy z Boeingiem 787 Dreamliner, który ma być jednym z najbardziej przyjaznych środowisku samolotów pasażerskich, redukując o 20% emisję CO2 i o 60% poziom hałasu.
Dzisiejsze samoloty pasażerskie są jednymi z najbardziej ekonomicznych środków transportu. Wytyczyliśmy sobie ambitne cele, aby jeszcze bardziej ulepszać środowiskowe aspekty naszych produktów i usług. Boeing jest pionierem w zakresie rozwoju alternatywnych źródeł energii, jak biopaliwa i jest aktywnie zaangażowany w rozwój systemowych rozwiązań, jak europejski program SESAR –mówi Henryka Bochniarz, Prezydent Boeing Central &Eastern Europe –Cieszę się, że możemy współpracować z PLL LOT również na rzecz ochrony środowiska, czerpiąc wzajemnie ze swoich doświadczeń i wymieniając się wiedzą z naszych proekologicznych działań. Temu m.in. służy dzisiejsza konferencja.

Zagadnienia związane z wpływem lotnictwa na zmiany klimatu są i będą ogromnym wyzwaniem dla podmiotów prowadzących działalność w tej branży. Urząd Lotnictwa Cywilnego, zarówno w kraju jak i na arenie międzynarodowej zaangażowany jest w tworzenie uwarunkowań formalno-prawnych umożliwiających sektorowi lotnictwa sprostanie współczesnym wymaganiom ochrony środowiska. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości, dzięki modernizacji przestrzeni powietrznej, nowoczesnym technologiom, wykorzystaniu niskoemisyjnych źródeł energii, a także osiągnięciu porozumienia globalnego w sprawie redukcji emisji uda nam się wspólnie osiągnąć nasz cel „czystego nieba”–powiedział Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Grzegorz Kruszyński.

Przygotowaniom Polski i LOT do wejścia do systemu handlu emisjami, rozwiązaniom pozwalającym na zmniejszenie zużycia paliwa, zastosowaniu biopaliw, których produkcja uważana jest za neutralną dla środowiska, a także modernizacji przestrzeni powietrznej poświęcona była jednodniowa konferencja „Kierunek: czyste niebo”. Gospodarzami konferencji byli PLL LOT, Boeing i ULC.

Komentarze