Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny partner CPK: Memorandum z Hiszpanią

infoair
31.05.2021 13:44
0 Komentarzy
31 maja przedstawiciele Polski i Hiszpanii zawarli dziś porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Dokument przewiduje współdziałanie obu krajów, które będzie dotyczyło przede wszystkim rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Polsko-Hiszpańskie Konsultacje

Kluczowe rozmowy toczyły się w ramach XIII Polsko-Hiszpańskich Konsultacji Międzyrządowych. Efektem spotkania było podpisanie Porozumienia o Współpracy (Memorandum of Understanding) w obecności premiera Mateusza Morawieckiego. Ze strony polskiej dokument podpisał wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, a ze strony hiszpańskiej – José Luis Ábalos, minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.

-„Współpraca międzynarodowa to strategiczny element budowy CPK. Duże zainteresowanie zagranicznych podmiotów postrzegamy nie tylko jako możliwość wymiany know-how, ale potwierdzenie słuszności kierunku, w którym zmierzamy. Podpisane dziś porozumienie to wyraźny sygnał ze strony zachodnich partnerów, że CPK to potrzebna, opłacalna i bardzo wartościowa inwestycja dla całej Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zawarte porozumienie w szczególny sposób koncentruje się na współpracy w zakresie rozwoju polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń w tym zakresie.

-„Zawarte dziś porozumienie umożliwia Hiszpanii aktywne uczestnictwo w tworzeniu systemu KDP w Polsce, a jednocześnie – promocję swojego przemysłu. Dla nas natomiast to niezobowiązująca okazja na wykorzystanie przeszło 30-letniego doświadczenia Hiszpanii w tej dziedzinie, a tym samym poszerzenie możliwości wyboru na kolejne spośród najlepszych z europejskich rozwiązań technologicznych w dziedzinie Kolei Dużych Prędkości – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Hiszpańska kolej

Obecnie długość hiszpańskiej sieci kolei dużych prędkości wynosi 3402 km, a pociągi osiągają prędkość do 310 km/h. KDP w Hiszpanii stanowią 22% całej sieci kolejowej w kraju. Dla porównania: we Francji to 10%, a w Niemczech 4%. W przyszłości planowane jest połączenie hiszpańskiej sieci KDP z francuską.

Hiszpańska szybka kolej Alta Velocidad Española (AVE) funkcjonuje od 1992 roku (budowa rozpoczęła się cztery lata wcześniej) i w ciągu niespełna 30 lat stała się największą siecią KDP w Europie, a wciąż jest rozbudowywana. Hiszpanie zaczęli budować sieć dużych prędkości jako ostatni z dużych krajów Unii Europejskiej, a w tej chwili jest ona o 700 km dłuższa niż francuska, którą budowano od lat 70.

Zarządcą infrastruktury kolejowej w Hiszpanii (w tym torów kolei dużych prędkości) jest państwowe przedsiębiorstwo ADIF, a operatorem pociągów dużych prędkości AVE spółka RENFE.

międzynarodowe grono CPK

Grono międzynarodowych partnerów CPK się powiększa. W 2020 roku rozpoczęła się współpraca z rządem Wielkiej Brytanii, zaś w lutym 2021 r. – z rządem Korei Południowej. W tym drugim przypadku ministrowie zawarli współpracę równolegle z umową na doradztwo strategiczne, które dla CPK realizuje koreańskie lotnisko Incheon w Seulu. Na horyzoncie pojawiają się kolejne kraje, które chcą dołączyć do grona partnerów CPK.

W ramach przyznanego CPK grantu Komisji Europejskiej od końca 2020 r. prowadzone są również warsztaty z francuskimi kolejami SNCF. Celem jest wsparcie polskich instytucji i podmiotów odpowiedzialnych za realizację KDP w ramach CPK w zakresie przekazania wiedzy i doświadczenia, które pozwolą stworzyć i zarządzać systemem kolei dużych prędkości w Polsce.

Komentarze