Kolejne dokapitalizowanie CPK – 1,9 mld zł na rozwój inwestycji
Minister Finansów wyemitował obligacje skarbowe na kwotę 1,9 mld zł, przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - poinformował 17 lutego resort finansów. Spółka CPK przekazała, że dokapitalizowanie jest uzupełnieniem transzy z grudnia 2024 roku.
"Wyemitowane obligacje o łącznej wartości nominalnej 1.900 mln złotych zostały przekazane 17 marca 2025 roku" - podało Ministerstwo Finansów w komunikacie.
Rozkład lotu:
- Jaka była wartość obligacji wyemitowanych przez Ministerstwo Finansów na dokapitalizowanie CPK i kiedy zostały one przekazane?
- Jakie kluczowe projekty inwestycyjne są realizowane w ramach Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032?
- W jaki sposób nowa transza obligacji wpływa na rozwój infrastruktury CPK i jakie zmiany przewiduje urealniony harmonogram inwestycji?
Dodano, że przekazane obligacje zostały zarejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych pod kodem następujących obligacji sprzedawanych na przetargach kwoty wg wartości nominalnej): OK0127 – 285 mln zł; PS0130 – 665 mln zł; WZ0330 – 570 mln zł; DS1034 – 380 mln zł.
Jako podstawę prawną wskazano ustawy o finansach publicznych i o Centralnym Porcie Komunikacyjnym z maja 2018 r.
Spółka CPK podkreśliła w poniedziałkowej informacji prasowej, że 1,9 mld zł to kwota, o jaką powiększony został kapitał zakładowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Dokapitalizowanie spółki odpowiedzialnej za budowę Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości, to uzupełnienie transzy z grudnia 2024 roku, kiedy to decyzją premiera Donalda Tuska przekazane zostały środki w wysokości 3,5 mld zł" - poinformowała spółka. Jak dodano, nowe fundusze posłużą realizacji bieżących zadań wynikających z planu inwestycyjnego w ramach Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032.
Według spółki, druga transza dokapitalizowania CPK pozwoli na kontynuację kluczowych projektów inwestycyjnych; dotyczą one w szczególności podprogramów: lotniskowego, kolejowego, nieruchomości i rozwoju otoczenia oraz inwestycji rozwojowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
"CPK jako spółka celowa realizuje ustawowe zadania inwestycyjne, które wymagają nakładów z budżetu państwa. Bez przekazanych środków ich wykonanie nie byłoby możliwe. Tym samym pokazujemy, że program CPK jest realizowany, a kluczowe inwestycje infrastrukturalne, jak nowe lotnisko czy szybka kolej, powstaną" - przekazał cytowany w informacji prasowej pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
Prezes spółki CPK Filip Czernicki przekazał, że niebawem rozstrzygnięte ma zostać postępowanie na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. "Finalizujemy wykup gruntów pod lotnisko, a także rozpoczniemy analogiczne wykupy dla nieruchomości położonych na trasie linii KDP Warszawa – CPK – Łódź. Przygotowujemy się również do ogłoszenia przetargów na realizację prac budowlanych dla lotniska, a to tylko niewielka część realizowanych przez spółkę bieżących prac, które wymagają zapewnienia finasowania" - dodał.
W grudniu 2024 r. Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Przewiduje on wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie do końca 2032 roku pierwszego etapu Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią, a także zaawansowanie prac budowlanych na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. Poprzednia wersja Programu, która została uchwalona w październiku 2023 r., dotyczyła lat 2024-2030.
W zaktualizowanym Programie Wieloletnim na lata 2024-2032 dokonano zmniejszenia planowanych wydatków w formie emisji obligacji w kolejnych latach. Maksymalna roczna wartość zaangażowania Skarbu Państwa w tej formie wynosi ok. 11,5 mld zł, podczas gdy wcześniej było to ponad 13 mld zł. Jak wynika z przyjętego Programu Wieloletniego, do 2032 r. wartość planowanych inwestycji lotniskowych CPK to 42,7 mld zł. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie Lotniska CPK – zintegrowanego z podziemnym dworcem kolejowym – w 2032 r.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź.(PAP)
Komentarze