Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KLM i Transavia wspieraj rozwój samolotów elektrycznych i wodorowych. Dwa partnerstwa

infoair
30.06.2025 07:39
0 Komentarzy

W czerwcu 2025 r. linie KLM i Transavia ogłosiły niezależne partnerstwa, które, wyznaczają nowy etap w rozwoju zrównoważonych technologii napędowych.

Tym samym holenderscy innowatorzy - Elysian Aircraft i Conscious Aerospace - będą mogli przyspieszyć rewolucję w lotnictwie elektrycznym i wodorowym, co oznacza przełom dla całej branży lotniczej.

Rozkład lotu:

  1. Jak nazywa się elektryczny samolot pasażerski opracowywany przez firmę Elysian Aircraft?
  2. Który typ samolotu ma zostać przekształcony przez Conscious Aerospace na napęd wodorowy?
  3. Na jaki rok planowana jest pełnoskalowa produkcja i dostawy samolotu Elysian E9X?
Linie KLM, Transavia i holenderscy innowatorzy przyspieszają rewolucję w lotnictwie elektrycznym i wodorowym
Linie KLM, Transavia i holenderscy innowatorzy przyspieszają rewolucję w lotnictwie elektrycznym i wodorowym

Napęd wodorowy

Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze KLM oraz – również należąca do Grupy Air France-KLM – Transavia nawiązują strategiczną współpracę z dwiema holenderskimi firmami technologicznymi – Elysian Aircraft i Conscious Aerospace – w celu przyspieszenia energetycznej transformacji lotnictwa regionalnego w kierunku napędów elektrycznych oraz wodorowych.

W ramach współpracy z Elysian, KLM i Transavia rozpoczęły inicjatywę wymiany wiedzy, koncentrującą się na opracowaniu i wdrożeniu wyposażonych w baterie samolotów elektrycznych. Elysian opracowuje samolot przyszłości - Elysian E9X, który będzie pierwszym w pełni elektrycznym, pełnowymiarowym odrzutowcem pasażerskim o zasięgu 800 km i pojemności 90 miejsc. Firma planuje produkcję na pełną skalę i dostawę tych maszyn liniom w 2033 roku. Kluczowym elementem partnerstwa Elysian z KLM i Transavią jest seria wspólnych warsztatów, w których analizowane są wymagania technologiczne, operacyjne i komercyjne dla przyszłego wykorzystania samolotu. Projekt ten otwiera drogę do cichego, czystego i efektywnego transportu międzyregionalnego.

Linie KLM, Transavia i holenderscy innowatorzy przyspieszają rewolucję w lotnictwie elektrycznym i wodorowym
Linie KLM, Transavia i holenderscy innowatorzy przyspieszają rewolucję w lotnictwie elektrycznym i wodorowym

Napęd wodorowy

Równolegle, w ramach oddzielnego porozumienia z Conscious Aerospace, KLM i Transavia podpisały trójstronny protokół ustaleń (MoU), którego celem jest rozwój i zastosowanie technologii elektrycznego napędu wodorowego z ogniwami paliwowymi dla samolotu Dash 8-300. Współpraca obejmuje wspólne analizy konfiguracji i optymalizację kabiny pasażerskiej i przestrzeni ładunkowej oraz potencjalnego zastosowania na poszczególnych trasach i rynkach. Ponadto, partnerzy będą wspólnie doprecyzowywać szacunkowe koszty ogólnej eksploatacji i konserwacji maszyny, aby lepiej określić możliwości rzeczywistego zastosowania samolotu wyposażonego w technologię od Conscious Aerospace.

Oba projekty – samolot elektryczny E9X i wodorowy Dash 8-300 – ukazują dwa komplementarne kierunki rozwoju lotnictwa zeroemisyjnego. Dzięki strategicznemu zaangażowaniu linii lotniczych już na etapie projektowania, możliwe jest dostosowanie technologii do rzeczywistych potrzeb operacyjnych, pasażerskich i rynkowych.

To nie pierwszy raz, kiedy KLM angażuje się w prace nad samolotami przyszłości. Linia ma na koncie dwa projekty z Politechniką w Delft w Holandii, które polegały na wspólnym opracowaniu i przetestowaniu nowych rozwiązań. Był to Flying-V – wysoce energooszczędny samolot o całkowicie zmienionej aerodynamicznej konstrukcji oraz Projekt Phoenix – modelowy samolot na wodór. Ponadto we współpracy ze stowarzyszeniem branżowym Electric Flying Connection (EFC) przewoźnik był współorganizatorem lotów treningowych z wykorzystaniem Pipistrel Velis Electro, który jest pierwszym i jedynym certyfikowanym samolotem elektrycznym na świecie.

Komentarze