KLM i Transavia wspieraj rozwój samolotów elektrycznych i wodorowych. Dwa partnerstwa
W czerwcu 2025 r. linie KLM i Transavia ogłosiły niezależne partnerstwa, które, wyznaczają nowy etap w rozwoju zrównoważonych technologii napędowych.
Tym samym holenderscy innowatorzy - Elysian Aircraft i Conscious Aerospace - będą mogli przyspieszyć rewolucję w lotnictwie elektrycznym i wodorowym, co oznacza przełom dla całej branży lotniczej.
Rozkład lotu:
- Jak nazywa się elektryczny samolot pasażerski opracowywany przez firmę Elysian Aircraft?
- Który typ samolotu ma zostać przekształcony przez Conscious Aerospace na napęd wodorowy?
- Na jaki rok planowana jest pełnoskalowa produkcja i dostawy samolotu Elysian E9X?
Napęd wodorowy
Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze KLM oraz – również należąca do Grupy Air France-KLM – Transavia nawiązują strategiczną współpracę z dwiema holenderskimi firmami technologicznymi – Elysian Aircraft i Conscious Aerospace – w celu przyspieszenia energetycznej transformacji lotnictwa regionalnego w kierunku napędów elektrycznych oraz wodorowych.
W ramach współpracy z Elysian, KLM i Transavia rozpoczęły inicjatywę wymiany wiedzy, koncentrującą się na opracowaniu i wdrożeniu wyposażonych w baterie samolotów elektrycznych. Elysian opracowuje samolot przyszłości - Elysian E9X, który będzie pierwszym w pełni elektrycznym, pełnowymiarowym odrzutowcem pasażerskim o zasięgu 800 km i pojemności 90 miejsc. Firma planuje produkcję na pełną skalę i dostawę tych maszyn liniom w 2033 roku. Kluczowym elementem partnerstwa Elysian z KLM i Transavią jest seria wspólnych warsztatów, w których analizowane są wymagania technologiczne, operacyjne i komercyjne dla przyszłego wykorzystania samolotu. Projekt ten otwiera drogę do cichego, czystego i efektywnego transportu międzyregionalnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Napęd wodorowy
Równolegle, w ramach oddzielnego porozumienia z Conscious Aerospace, KLM i Transavia podpisały trójstronny protokół ustaleń (MoU), którego celem jest rozwój i zastosowanie technologii elektrycznego napędu wodorowego z ogniwami paliwowymi dla samolotu Dash 8-300. Współpraca obejmuje wspólne analizy konfiguracji i optymalizację kabiny pasażerskiej i przestrzeni ładunkowej oraz potencjalnego zastosowania na poszczególnych trasach i rynkach. Ponadto, partnerzy będą wspólnie doprecyzowywać szacunkowe koszty ogólnej eksploatacji i konserwacji maszyny, aby lepiej określić możliwości rzeczywistego zastosowania samolotu wyposażonego w technologię od Conscious Aerospace.
Oba projekty – samolot elektryczny E9X i wodorowy Dash 8-300 – ukazują dwa komplementarne kierunki rozwoju lotnictwa zeroemisyjnego. Dzięki strategicznemu zaangażowaniu linii lotniczych już na etapie projektowania, możliwe jest dostosowanie technologii do rzeczywistych potrzeb operacyjnych, pasażerskich i rynkowych.
To nie pierwszy raz, kiedy KLM angażuje się w prace nad samolotami przyszłości. Linia ma na koncie dwa projekty z Politechniką w Delft w Holandii, które polegały na wspólnym opracowaniu i przetestowaniu nowych rozwiązań. Był to Flying-V – wysoce energooszczędny samolot o całkowicie zmienionej aerodynamicznej konstrukcji oraz Projekt Phoenix – modelowy samolot na wodór. Ponadto we współpracy ze stowarzyszeniem branżowym Electric Flying Connection (EFC) przewoźnik był współorganizatorem lotów treningowych z wykorzystaniem Pipistrel Velis Electro, który jest pierwszym i jedynym certyfikowanym samolotem elektrycznym na świecie.
Komentarze