Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice Airport wzmacnia sektor cargo. Nowy terminal do 2026 roku

infoair
22.07.2025 16:00
0 Komentarzy

Zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze podpisało umowę na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo - przekazał 22 lipca rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk.

Jak przekazał przedstawiciel portu, firma Kwadrat Polska ma oddać koncepcję projektową i projekt budowlany dla nowego obiektu w I kwartale 2026 r.

Rozkład lotu:

  • Kiedy ma być gotowy projekt nowego terminala cargo w Katowice Airport?
  • Ile wynosi planowana powierzchnia drugiego terminala cargo?
  • Jaką ilość frachtu obsłużyło katowickie lotnisko w 2024 roku?
Katowice Airport wzmacnia sektor cargo. Nowy terminal do 2026 roku
Katowice Airport wzmacnia sektor cargo. Nowy terminal do 2026 roku

Nowy terminal do obsługi frachtu ma stanąć południowo-wschodniej części Katowice Airport, między istniejącym terminalem cargo (oddanym do użytku w maju 2016 r.) a powstającą bazą służb utrzymania lotniska.

Drugi terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. mkw.

Na obecną strefę cargo składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców. W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu – był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska. Rekordowy rezultat odnotowano w 2022 r., kiedy terminal cargo obsłużył ponad 40,6 tys. ton ładunków.

Jak przypomniał cytowany w informacji prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, w pierwszym półroczu br. osiągnięto rekordowe w tym okresie prawie 22 tys. ton cargo (o ponad 12 proc. więcej niż rok wcześniej).

„Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków. W długim okresie celujemy w około 100 tys. ton frachtu, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. Dlatego rozbudowa infrastruktury cargo jest niezbędna, stąd nasza decyzja o rozpoczęciu projektowania, a następnie budowy drugiego terminalu towarowego” – wskazał Tomasik.

Drugi terminal cargo w Katowice Airport to jeden z projektów kompleksowego programu inwestycyjnego na lata 2024-32, czyli największej w historii rozbudowy katowickiego lotniska.

Oprócz nowego obiektu do obsługi frachtu w Pyrzowicach powstanie m.in.: nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym, czwarty hangar do obsługi technicznej samolotów, nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, nowa baza służb utrzymania lotniska oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.

Planowana jest również rozbudowa parkingów terenowych, budowa parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy. Szacowana wartość programu inwestycyjnego na lata 2024-32 to 1,8 mld zł.

Władze katowickiego lotniska podkreślają, że obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową jego działalności. Na początku dekady przewozy cargo wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie - z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r.

Było to możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad osiem lat temu. Obecnie oddziały prowadzą tam firmy kurierskie, jak DHL Express, UPS i FedEx, obsługując stamtąd całą południową Polskę.

Od października 2024 r. do katowickiego lotniska realizowane są połączenia all-cargo z położonego w Chinach Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt (katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo).

Lufthansa Cargo prowadzi też w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu.

W rekordowym dotąd 2022 r. katowickie lotnisko stało się jednym z hubów humanitarnych, przez który ze świata przylatywało wsparcie dla mieszkańców Ukrainy. Na pokładach samolotów lądujących w Pyrzowicach znajdowała się m.in. wysokoenergetyczna żywność, koce, materace, łóżka polowe, a w jednym z transportów - 20 cywilnych ambulansów.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub.r. odprawiono tam 6,39 mln pasażerów, wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy obsłużono 5,61 mln podróżnych. W tym roku oczekiwane jest przekroczenie granicy 7 mln obsłużonych osób.

Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo. (PAP)

Katowice Airport wzmacnia sektor cargo. Nowy terminal do 2026 roku
Katowice Airport wzmacnia sektor cargo. Nowy terminal do 2026 roku

Komentarze