Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katastrofa Kenijskiego transportowca – 5 osób nie żyje

infoair
24.03.2025 07:30
0 Komentarzy

Pięciu członków załogi kenijskiego samolotu transportowego zginęło 22 marca wieczorem w katastrofie nieopodal stolicy Somalii, Mogadiszu. Samolot przewoził zaopatrzenie dla kenijskich wojsk, biorących udział w misji pokojowej.

Pięciu członków załogi kenijskiego samolotu transportowego zginęło w wyniku katastrofy, która miała miejsce w sobotę wieczorem nieopodal Mogadiszu, stolicy Somalii.

Rozkład lotu:

  • Jakie problemy techniczne wystąpiły przed startem samolotu DHC-5D Buffalo, a jakie dowody znaleziono w trakcie śledztwa?
  • W jaki sposób katastrofa wpływa na procedury bezpieczeństwa w misjach transportowych prowadzonych przez kenijskie wojska w Somalii?
  • Jakie działania podejmują władze Kenii i Somalijskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu wyjaśnienia przyczyn katastrofy i zapobieżenia podobnym incydentom w przyszłości?
Katastrofa Kenijskiego transportowca - 5 osób nie żyje
Katastrofa Kenijskiego transportowca - 5 osób nie żyje
fot.  Andre Wadman/ Wikipedia

Samolot DHC-5D Buffalo przewoził zaopatrzenie dla kenijskich wojsk uczestniczących w misji pokojowej Unii Afrykańskiej (AUSSOM). Według informacji przekazanych przez somalijski urząd lotnictwa cywilnego, do katastrofy doszło około 24 km na południowy zachód od Mogadiszu.

Maszyna wystartowała z Dhobley, położonego nieopodal granicy z Kenią, skąd mieści się kwatera główna kenijskich wojsk biorących udział w misji pokojowej. Planowano, że samolot wyląduje na międzynarodowym lotnisku Aden Adde w stolicy Somalii. Jednak już tuż przed startem pojawiły się problemy techniczne – choć usterki zostały usunięte, incydent mimo to zakończył się tragicznie.

W toku śledztwa, które prowadzi narodowa agencja kryminalistyczna, eksperci analizują fragmenty szczątków przenośnej ładowarki znalezionej w kadłubie, które wykazały stopione elementy elektryczne. Choć dokładna przyczyna zwarcia w powerbanku nie została jeszcze ustalona, wskazuje ona na potencjalne zagrożenia związane z przenośnymi urządzeniami zasilającymi. W raporcie stwierdzono, że bardzo mało prawdopodobne jest, aby źródłem ognia była awaria wewnętrznych układów elektrycznych samolotu.

Dodatkowe informacje dostępne w sieci podkreślają, że katastrofa ta nie jest odosobnionym przypadkiem w regionie, gdzie operacje transportowe w trudnych warunkach często niosą ze sobą ryzyko związane z niestabilnością infrastruktury. Samoloty DHC-5D Buffalo, produkowane przez de Havilland Canada, są szeroko stosowane w misjach wojskowych i humanitarnych na kontynencie afrykańskim, jednak ich eksploatacja w trudnych warunkach wymaga szczególnej dbałości o precyzyjne procedury konserwacyjne i bezpieczeństwo.

W związku z tym incydentem władze Kenii oraz Somalijskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego współpracują, aby dokładnie wyjaśnić przyczyny katastrofy. Dodatkowo, w mediach pojawiają się doniesienia, że katastrofa może skłonić do przeglądu procedur związanych z pre-flight maintenance oraz bezpieczeństwem przenośnych urządzeń zasilających na pokładzie samolotów, co mogłoby przyczynić się do zwiększenia ochrony załóg i ładunków w przyszłości.

Ta tragedia stanowi kolejne ostrzeżenie dla operacji transportowych prowadzonych w regionach o podwyższonym ryzyku i przypomina o konieczności ciągłego doskonalenia procedur bezpieczeństwa w warunkach ekspozycji na trudne środowiska operacyjne.

Katastrofa Kenijskiego transportowca - 5 osób nie żyje
Katastrofa Kenijskiego transportowca - 5 osób nie żyje

Komentarze