Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest przetarg na samoloty dla VIP-ów

infoair
31.08.2016 13:38
0 Komentarzy

MON rozpisałoprzetarg na zakup samolotów dla najważniejszych osób w państwie – poinformowałw środę wiceszef MON Bartosz Kownacki. Resort chce kupić po dwie nowe maszynymałe i średnie, oraz jedną średnią używaną.

Jak poinformował Kownacki na konferencji prasowej wWarszawie, MON oczekuje, że przetarg na dwa nowe małe samoloty będzierozstrzygnięty z końcem 2016 r., a samoloty zostaną dostarczone z końcem 2017r. Chodzi o maszyny zabierające 12-14 pasażerów, przeznaczone do lotów poEuropie i Polsce, a także – jak to określił wiceminister – „zupełnieteoretycznie” i po zmniejszeniu liczby pasażerów do lotów za Atlantyk, np.do Waszyngtonu.

MON chce też kupić dwa nowe samoloty średniej wielkości,które będą mogły zabrać na pokład do stu osób (w warunkach przetargu mowa o conajmniej 65, ale – jak powiedział Kownacki – to nie oznacza, że ta liczba niebędzie ostatecznie większa). Dostawa tych maszyn została zaplanowana na 2020-21r., choć MON liczy, że uda się to nieco wcześniej.

Średnie samoloty mają być wyposażone w systemy samoobrony.Będą miały możliwość lądowania na lotniskach wojskowych.

Kownacki powiedział, że MON chce z końcem 2017 r. otrzymaćjeden używany samolot średniej wielkości. Ma on służyć do szkolenia załóg itransportu VIP-ów do czasu dostawy nowych maszyn.

Wiceszef MON podkreślił, że za transport VIP-ów maodpowiadać jednostka wojskowa – ma nią być 1 Baza Lotnictwa Transportowego wWarszawie-Okęciu.

Kownacki wskazał, że procedury trwały bardzo krótko. Dwamiesiące temu rząd zdecydował, że zakup samolotów dla VIP-ów odbędzie się napodstawie specjalnego programu. Od tego czasu – podkreślił wiceminister – w MONprzygotowywano niezbędne dokumenty.

„Od dnia dzisiejszego możemy powiedzieć, że rozpoczynasię ten przetarg. Po raz pierwszy udało się w sposób sprawny, ale takżerównolegle zrealizować całość zadań związanych z transportem najważniejszychosób w państwie” – zaznaczył wiceminister.

Rozpisanie przetargu na dwa samoloty dla osób pełniącychnajwyższe funkcje w państwie resort zapowiedział w czerwcu.

Miały to być dwa samoloty regionalne i dwa o zasięgutransatlantyckim; rozważana też była opcja zakupu jednego używanego samolotuśredniej wielkości.

W projekcie budżetu na przyszły rok rząd przewidział 200 mlnzł na wydatki związane z programem wprowadzenia tych maszyn. Koszt całego programuoszacowano na 1,7 mld zł.

W lutym został unieważniony poprzedni przetarg na dwa małesamoloty dyspozycyjne dla VIP, rozpisany przez poprzedni rząd.

W 2013 i 2014 r. MON próbowało wyczarterować dwa małesamoloty do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie. Jedenprzetarg unieważniono, uznając, że jedyna oferta jest za droga. Drugi niewyłonił zwycięzcy, bo do konkursu stanęły dwie firmy, a w postępowaniu wymaganoudziału co najmniej trzech.

Obecnie MON czarteruje od PLL LOT dwa samoloty średniejwielkości Embraer 175, umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 r. Poprzedniekierownictwo MON zapowiadało, że postępowanie na zakup dwóch samolotów tejklasy może ruszyć pod koniec 2015 r.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułkuspecjalnego, który przewoził VIP-y, w gestii wojska pozostaje transport osób nanajwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. BazyLotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. Specjalnego Pułku LotnictwaTransportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma samolotamiczarterowanymi od PLL Lot. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportucywilnego – np. w rejonie działań wojennych, wojsko przewozi oficjalnedelegacje swoimi samolotami transportowymi.


Komentarze