GDOŚ: Ponowna decyzja środowiskowa ws. CPK po 24 stycznia. Po licznych sprzeciwach
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował 10 stycznia, że zgromadził cały materiał dowodowy w postępowaniu odwoławczym od decyzji środowiskowej dla CPK
Teraz wszystkie strony mogą się z nim zapoznać. Decyzja kończąca postępowanie zostanie wydana po 24 stycznia.
Rozkład lotu:
- Jakie elementy obejmuje decyzja środowiskowa wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska dla projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego?
- Które gminy złożyły odwołania od decyzji środowiskowej dotyczącej CPK i jakie organizacje je wsparły?
- Jakie znaczenie ma decyzja lokalizacyjna Wojewody Mazowieckiego dla dalszych etapów realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego
Jak poinformował GDOŚ, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym od decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia "Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania" zgromadzony został cały materiał dowodowy, w tym uzupełnienia raportu środowiskowego, przesłane przez spółkę CPK w listopadzie i lutym 2023 r. oraz w lutym, wrześniu i grudniu 2024 r.
Zainteresowane strony mogą zapoznać się z aktami sprawy, a przed wydaniem przez Generalnego Dyrektora decyzji kończącej postępowanie wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Jak podkreślił GDOŚ, decyzja kończąca postępowanie zostanie wydana nie wcześniej niż po 14 dniach od dnia opublikowania zawiadomienia o zgromadzeniu całości materiału, czyli po 24 stycznia.
Decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego wydał 10 lipca 2023 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie. Decyzja środowiskowa objęła m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi. Podstawą do wydania decyzji był liczący ok. 20 tys. stron wraz z załącznikami raport środowiskowy dla CPK, przekazany do RDOŚ w październiku 2022 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szereg odwołań
Od decyzji do RDOŚ wpłynęło szereg odwołań. Złożyły je m.in.: gmina Baranów, gmina Jaktorów, gmina Teresin, Towarzystwo Ochrony Przyrody, stowarzyszenie "Skreśleni przez CPK", Stowarzyszenie na Rzecz Miast-Ogrodów, spółka Bakoma oraz osoby prywatne. Wszystkie odwołania RDOŚ przekazał do GDOŚ celem przeprowadzenia postępowania odwoławczego. GDOŚ kilkakrotnie przesuwał termin rozpatrzenia tej sprawy "ze względu na skomplikowany charakter sprawy". Wzywał też inwestora do uzupełnienia materiałów.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
9 stycznia 2025 r. Wojewoda Mazowiecki wydał spółce CPK decyzję lokalizacyjną dla 2 tys. 339 działek zajmujących 2,6 tys. ha na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Decyzja obejmuje tereny pod terminal lotniska, drogi startowe i kołowania, obiekty dla straży granicznej, izby celno-skarbowej i straży pożarnej, oraz pod trzy linie kolejowe z niezbędną infrastrukturą, a także pod nowe drogi w sąsiedztwie lotniska.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, gdy się uprawomocni, stanowi dla inwestora podstawę np. do przeprowadzenia wywłaszczeń czy wnioskowania o pozwolenia na budowę. (PAP)
Komentarze