Ekologiczne paliwa lotnicze w Unii Europejskiej, już od 2025 roku
Weszło w życie nowe prawo mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym.
13 września posłowie przyjęli nowe prawo, które ma na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym. Przepisy te są częścią pakietu „Gotowi na 55”, który ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku oraz zapewnienie, że UE stanie się neutralna klimatycznie do 2050 roku. Mają one na celu zachęcenie sektora lotniczego do korzystania ze zrównoważonych paliw lotniczych w celu ograniczenia emisji.
Ambitny harmonogram dostarczania mieszanki paliwa lotniczego, zobowiązuje unijne lotniska i dostawców paliwa do zapewnienia, że od 2025 roku co najmniej 2% paliw lotniczych będzie ekologicznych. Udział ten będzie wzrastał co pięć lat: 6% w 2030 roku, 20% w 2035 roku, 34% w 2040 roku, 42% w 2045 roku i 70% w 2050 roku. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030 roku, 2% w 2032 roku, 5% w 2035 roku, stopniowo osiągając 35% w 2050 roku) musi zawierać paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen.
na czym polegają biopaliwa?
Nowe przepisy definiują „zrównoważone paliwa lotnicze” jako paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze z recyklingu, produkowane z gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych, również uważane są za „ekologiczne”.
Nie klasyfikuje się paliw opartych na paszach i roślinach spożywczych oraz paliw pochodzących z materiałów palmowych i sojowych jako ekologicznych ze względu na niespełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju. Przepisy uwzględniają również odnawialny wodór jako element zrównoważonej mieszanki paliwowej.
Aby promować dekarbonizację w sektorze lotniczym i lepiej informować opinię publiczną, od 2025 roku będzie istnieć unijne oznakowanie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły sprzedawać swoje loty z etykietą wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną wydajność CO2 na kilometr.
Posłowie przyjęli nowe przepisy większością 518 głosów, przy 97 głosach przeciwnych i 8 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę, nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku, a niektóre przepisy od 1 stycznia 2025 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze