Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EASA proponuje zaostrzenie procedur dotyczących badania pilotów

infoair
16.08.2016 13:33
0 Komentarzy

Europejska AgencjaBezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaproponowała we wtorek wzmocnienie kontrolimedycznych, jakie muszą przechodzić piloci, w tym badania pod kątem zażywanianarkotyków i spożywania alkoholu. Cel to poprawa bezpieczeństwa pasażerów.

Propozycje przedstawione przez EASA to pokłosieubiegłorocznej katastrofy samolotu linii Germanwings w Alpach, spowodowanejumyślnie przez pilota Andreasa Lubitza. Śledztwo wykazało, że celowodoprowadził on do rozbicia maszyny i śmierci wszystkich znajdujących się na jejpokładzie osób. W trakcie dochodzenia wyszło na jaw, że podczas szkolenia napilota w 2009 roku Lubitz miał ciężką depresję, a w przeszłości miewałskłonności samobójcze.

Specjalny zespół EASA, powołany w ubiegłym roku, wypracowałrekomendacje po tej katastrofie, wśród których znalazło się zalecenie dotyczącem.in. lepszego sprawdzania członków załogi, a także sprawowania nadzoru nadopiekującymi się nimi służbami medycznymi.

Teraz EASA przedstawiła propozycje dla Komisji Europejskiej,które mają wprowadzić w życie nowe wymogi dotyczące badań pilotów, w tymwzmocnienie systemu badań wstępnych i okresowych, jakim muszą się poddawać.EASA chce, by obowiązkowe były również badania przesiewowe pod kątemewentualnych problemów z alkoholem i narkotykami, a także całościowa ocenazdrowia psychicznego i wzmocniona obserwacja w przypadku osób mających wprzeszłości kłopoty ze zdrowiem psychicznym.

Nowe regulacje mają podnieść jakość badań lekarskichpilotów, m.in. dzięki poprawie nadzoru nad lekarzami przeprowadzającymi badaniaokresowe. Wprowadzone mają być też rozwiązania zapobiegające oszustwom, np.wystawianiu bezpodstawnych zaświadczeń dopuszczających do pracy.

Dochodzenie wszczęte po katastrofie Germanwings wykazało, żestan zdrowia pilota był alarmujący od dłuższego czasu, jednak same linielotnicze o tym nie wiedziały.

27-letni Lubitz w ciągu pięciu lat przed śmiercią odwiedziłróżnych lekarzy aż 41 razy, z czego w miesiącu przed katastrofą – siedem razy(lekarza ogólnego, trzech psychologów i trzech okulistów). Lubitz próbował tewizyty ukrywać.

Zdaniem części lekarzy Lubitz był w stanie, w którym niepowinien był latać, ale o swoich obawach nie poinformowali żadnego zprzewoźników ze względu na tajemnicę lekarską.

Propozycje przygotowane przez EASA mają wykluczyć takiesytuacje. Dokument będzie postawą dla KE, która w ciągu kilku miesięcy maprzedstawić projekt zmian w prawie.

Airbus A320 linii lotniczych Germanwings, tanich liniilotniczych należących do Lufthansy, leciał 24 marca 2015 r. z Barcelony doDuesseldorfu; w katastrofie zginęło 150 osób, głównie obywatele Niemiec iHiszpanii.

W mieszkaniu Lubitza znaleziono podarte zwolnienie lekarskie,wskazujące, że w dniu katastrofy pilot był chory i nie powinien był lecieć.


Komentarze