Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwa sposoby na wykup ziemi pod CKP: Dobrowolny i prawny

infoair
15.03.2021 13:00
0 Komentarzy

Rozpoczęliśmy program dobrowolnych nabyć, negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami gruntów – mówił w poniedziałek, 15 marca, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała, odnosząc do pozyskiwania terenów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Horała pytany w Programie I Polskiego Radia o wykup terenów pod Centralny Port Komunikacyjny wskazał, że są dwie drogi pozyskania nieruchomości.

Dwie drogi

Jedna, jak tłumaczył, znana w Polsce od wielu lat i praktykowana przy budowie autostrad, dróg krajowych i innych dużych inwestycjach „to procedura pozyskania ziemi na inwestycje celu publicznego”. Horała wyjaśnił, że chodzi o procedurę wycen, wykupów i ewentualnie wywłaszczenia, jeżeli wykupić się nie da. „W naszym procesie inwestycyjnym ta procedura by się zaczęła pojawiać pewnie za rok, może półtora roku” – powiedział.

„Rozpoczęliśmy też program dobrowolnych nabyć, który jest czymś dodatkowym poza normalną procedurą standardową pozyskania ziemi” – powiedział wiceminister. Dodał, że uruchomiono go ze względu na głosy części mieszkańców, „że chcieliby już wcześniej uregulować swoją sytuację”.

„Na zasadzie cywilno-prawnej zapraszamy do negocjacji. Na razie te negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami” – powiedział Horała.

„Chcemy zapłacić godziwie, chcemy zapłacić tyle ile się należy, może z jakimś bonusem, który by rekompensował niedogodność, że ktoś musi się przeprowadzić” – zapewnił pełnomocnik ds. CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. (PAP)

Komentarze