Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Drastyczny wzrost cen biletów lotniczych od stycznia 2025 roku

infoair
26.11.2024 07:03
0 Komentarzy

Drastyczny wzrost cen biletów lotniczych od stycznia 2025 roku z powodu planowanych podwyżek opłat lotniskowych i nawigacyjnych—pasażerowie zapłacą więcej, polskie lotniska mniej atrakcyjne

  1. Jakie są planowane podwyżki opłat lotniskowych i nawigacyjnych od stycznia 2025 roku i jak wpłyną one na ceny biletów lotniczych dla pasażerów?
  2. Dlaczego wzrost opłat nawigacyjnych i lotniskowych może obniżyć atrakcyjność polskiej przestrzeni powietrznej i portów lotniczych, szczególnie tych regionalnych?
  3. Jakie konsekwencje finansowe poniosą linie lotnicze, takie jak Ryanair, w wyniku planowanych podwyżek i jakie mogą być tego skutki dla rynku lotniczego w Polsce?
Lotnisko Chopina

Planowane podwyżki opłat lotniskowych mogą znacząco wpłynąć na ceny biletów lotniczych dla pasażerów. Jeśli Komisja Europejska oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdzą nowe stawki, koszty te zostaną przeniesione na podróżnych. Obecnie ruch lotniczy odbudowuje się po pandemii COVID-19—w 2020 roku odnotowano w polskiej przestrzeni powietrznej 60% spadek liczby lotów, zarówno na lotniskach, jak i w przestrzeni powietrznej. Znaczny wzrost cen biletów może spowodować spadek atrakcyjności polskiej przestrzeni powietrznej, co może skutkować zmniejszeniem liczby lotów i obniżeniem atrakcyjności polskich portów lotniczych, zwłaszcza regionalnych.

„Jeśli Komisja Europejska, linie lotnicze i porty lotnicze wyrażą zgodę, to niestety od 1 stycznia 2025 roku opłaty nawigacyjne—czyli opłaty za bezpieczeństwo i zapewnienie służb kontroli ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej—wzrosną do bardzo wysokiego poziomu” – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Janusz Janiszewski, ekspert lotniczy i były prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. „Opłaty te wzrosną z obecnego kosztu jednostkowego 58 euro do 98 euro. To oznacza, że na przykład linia lotnicza Ryanair, obecnie największa w Europie, zamiast płacić 220–230 milionów złotych rocznie, będzie musiała zapłacić 350 milionów złotych. To ogromny wzrost opłat nawigacyjnych za przeloty w polskiej przestrzeni powietrznej. Ponadto rosną również ceny za start i lądowanie—na lotnisku Chopina z 660 złotych do 900 złotych, a w portach regionalnych nawet do 1500 złotych. To wyraźny sygnał, że ceny biletów drastycznie wzrosną” – prognozuje Janiszewski.

lotnisko Warszawa-Modlin

Komentarze