Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daleki Wschód przyspiesza, Europa traci konkurencyjność – polska odpowiedź to CPK

infoair
24.09.2025 16:45
0 Komentarzy

Zachowanie konkurencyjności jest konieczne, żeby osiągnąć cele związane z dekarbonizacją branży lotniczej – wskazał dyrektor biura siatki połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT Robert Ludera w środę podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.

Przedstawiciel PLL LOT wziął udział w dyskusji dot. konkurencyjności polskiego lotnictwa.

Rozkład lotu:

  • Kto reprezentował PLL LOT podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach?
  • Jakie trzy główne kierunki rozwoju wskazano dla lotnisk w Polsce?
  • Co ma zapewnić konkurencyjność polskiego lotnictwa w długiej perspektywie?
Daleki Wschód przyspiesza, Europa traci konkurencyjność – polska odpowiedź to CPK
Daleki Wschód przyspiesza, Europa traci konkurencyjność – polska odpowiedź to CPK

– Perspektywa polska nie jest bardzo różna od perspektywy europejskiej. Dotyczą nas te same przepisy, w szczególności zobowiązania dot. kwestii zrównoważonego rozwoju, kwestii klimatycznych, więc PLL LOT są tak samo narażone na utratę konkurencyjności, jak inne linie europejskie. (…) Konkurencyjność jest nam potrzebna, aby m.in. sfinansować nasze zobowiązania dot. naszego śladu emisji CO2, nasze zobowiązania dot. dekarbonizacji – powiedział Robert Ludera.

Zastrzegł, że europejskie linie lotnicze bywają dużo bardziej obciążone regulacjami, niż ich partnerzy lub konkurenci spoza Unii Europejskiej, co negatywnie wpływa na ich konkurencyjność. Dodał, że należy wyrównywać szanse pomiędzy liniami lotniczymi z i spoza wspólnoty.

Dyrektor biura strategii i rozwoju Polskich Portów Lotniczych Monika Krajewska przyznała, że w kwestii konkurencyjności widoczny jest rozwój lotnisk na Dalekim Wschodzie. Wskazała, że polską odpowiedzią jest m.in. rozwój Lotniska Chopina i lotnisk regionalnych.

Monika Krajewska wskazała na raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony”, opublikowany w 2025 r. przez Polskie Porty Lotnicze, według którego branża lotnicza w Polsce zatrudnia ok. 500 tys. osób. Podkreśliła, że ważne dla konkurencyjności są inwestycje w kompetencje obecnych i przyszłych pracowników, którzy będą obsługiwać m.in. Centralny Port Komunikacyjny.

Zastępca dyrektora CPK do spraw operacyjnych Jan Gołąb ocenił, że CPK zapewni polskiej branży lotniczej konkurencyjność na wiele lat, m.in. dzięki możliwości rozbudowy.

– Długofalowo CPK jest strategiczną odpowiedzią na potrzeby, które są teraz i które będą za kilka lat. Nasze podejście ma zapewnić konkurencyjność poprzez dostarczenie infrastruktury, która już w dniu otwarcia i w kolejnych latach nie będzie charakteryzowała się żadnymi ograniczeniami przepustowości – powiedział Jan Gołąb.

Kongres Nowej Mobilności to trzydniowa konferencja i targi poświęcone zrównoważonej transformacji. W 2025 r. organizatorzy – Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności i E-Mobility Europe – zapowiedzieli prawie 250 paneli dyskusyjnych, wykładów i warsztatów odbywających się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

Innowacyjna gospodarka, polityka klimatyczna, transport i jakość życia w miastach to główne tematy tegorocznego kongresu. Sześć głównych ścieżek tematycznych to: Clean Transport, Urban Innovation, Sustainable Economy, Infrastructure & Investments, Climate Policy oraz Life Quality & Health.

Kongres Nowej Mobilności odbywa się we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.(PAP)

Daleki Wschód przyspiesza, Europa traci konkurencyjność – polska odpowiedź to CPK
Daleki Wschód przyspiesza, Europa traci konkurencyjność – polska odpowiedź to CPK

Komentarze