Czy miasta powinny dofinansowywać lotniska? Przykład Wilna
Rada Miasta Wilna zatwierdziła program promocji lotów, który ma na celu wspieranie ważnych dla biznesu i turystyki połączeń lotniczych. Od 2024 roku program będzie finansował działania marketingowe promujące kluczowe trasy, co ma zwiększyć popyt, przyciągnąć więcej zagranicznych turystów i inwestorów oraz efektywnie wykorzystać potencjał turystyczny i gospodarczy Wilna.
Mer Wilna, Valdas Benkunskas, poinformował, że program został opracowany we współpracy z Ministerstwami Łączności oraz Gospodarki i Innowacji. Litewskie lotniska mają przyciągać linie lotnicze i zapewniać wysoką jakość połączeń, natomiast miasto Wilno będzie wspierać popyt na te trasy. „Bezpośrednie połączenia lotnicze między stolicą a ważnymi ośrodkami gospodarczymi pomogą miastu rozwijać się zarówno w zakresie turystyki, jak i inwestycji zagranicznych” – powiedział Benkunskas.
Program jest również częścią przygotowań do otwarcia nowego terminalu na lotnisku w Wilnie, który ma zwiększyć przepustowość lotniska z 5 mln pasażerów rocznie (stan na 2019 r.) do 8 mln. „Ruch turystyczny, który spadł podczas pandemii, wraca do normy. Realizując cele programu, chcemy efektywnie wykorzystać potencjał turystyczny miasta i zwiększyć jego rangę na arenie międzynarodowej” – dodał mer Wilna.
Podwyżka podatku turystycznego, która wejdzie w życie od nowego roku, będzie przeznaczona na zwiększenie atrakcyjności Wilna w kontekście międzynarodowego transportu lotniczego. Rada Miasta zdecydowała, że od 1 stycznia opłata wyniesie 2 euro za osobę za noc. Samorząd przeznaczy 30% środków z podatku lokalnego oraz taką samą kwotę z budżetu na promocję lotów, przy czym maksymalnie 20% funduszy pochodzić będzie z środków państwowych.
Mechanizm finansowania programu jest powiązany z wynikami – wzrost ruchu turystycznego i biznesowego przełoży się na wyższe wpływy z podatku turystycznego, co zwiększy fundusze na program. „Miasto musi nadążać za polityką państwa, ale nie może działać odrębnie. Powiązanie z poziomem środków państwowych ma zapewnić proporcjonalność i ciągłość programu, nawet w obliczu zmian politycznych” – podkreślił Benkunskas.
Podwyżka podatku turystycznego była dyskutowana z Radą Turystyczną, która poparła tę zmianę, jednocześnie podkreślając potrzebę dokładnego wykorzystania dodatkowych środków. Zatwierdzony przez Radę program promocji lotów, finansowany z podatku turystycznego, ma na celu zwiększenie widoczności Wilna i jego atrakcyjności dla zagranicznych turystów podróżujących samolotem, co powinno prowadzić do wzrostu zatrudnienia w sektorze hotelarsko-gastronomicznym.
Przy ustalaniu wysokości podatku turystycznego wzięto pod uwagę przykłady z innych miast europejskich. W Hadze opłata klimatyczna wynosi 5,4 euro, w Bolonii i Bazylei – 4 euro, a w Eindhoven i Bratysławie – 3,5 euro za noc. W Pradze wynosi ona 3,25 euro, a w Amsterdamie – 3 euro. W niektórych miastach zagranicznych do podatku turystycznego doliczana jest również opłata procentowa, zależna od rodzaju zarezerwowanego pokoju. W tym roku podatek turystyczny w Połądze również został podniesiony do 2 euro.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze