CPK szykuje przetargi za 30 mld zł. Ruszają zamówienia na budowę terminala i dróg
Spółka CPK w tym roku chce ogłosić przetargi na 30 mld zł, w tym na 12 mld zl w ramach dwóch podpisanych umów ramowych związanych z budową nowego terminala i dróg wokół lotniska - podała 5 lipca spółka.
Zapewniła, że przy każdym projekcie duży udział będą miały polskie firmy.
Rozkład lotu:
- Ile warte są przetargi, które CPK planuje ogłosić w 2025 roku?
- Kiedy ma rozpocząć się budowa lotniska CPK?
- Jakie polskie firmy mogą wziąć udział w przetargach na budowę terminala i dróg?
W tym roku - jak przekazał CPK - ogłoszone zostaną postępowania wykonawcze z dwóch dużych umów ramowych, które już zostały podpisane w sumie na 12 mld zł. Pierwsza z nich dotyczy robót ziemnych, wykonania fundamentów pod terminal oraz budowy tunelu kolejowego, gdzie szacowana wartość przetargów to ponad 10 mld zł. Ubiegać się o zamówienia mogą m.in. Mostostal, Mirbud, Polaqua czy Budimex.
"Podmioty z polskim kapitałem będą również reprezentowane w przetargach na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska" - podkreślono w komunikacie. Wybudowanych lub przebudowanych ma zostać ponad 90 km tras, m.in. węzeł "Baranów" na autostradzie A2. "W wąskiej grupie wykonawców dla tej umowy ramowej znajdują się m.in. Kobylarnia, Polbud-Pomorze i Trakcja" - przekazała spółka CPK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łącznie w tym roku - jak przekazała PAP spółka - ogłoszone mają zostać przetargi na 30 mld zł.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
Komentarze