Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK pod lupą – rząd krytykuje założenia prezydenckiego projektu

infoair
08.08.2025 16:00
0 Komentarzy

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, odniósł się 7 sierpnia do słów prezydenta Karola Nawrockiego, który w Kaliszu podpisał swój pierwszy projekt ustawy dotyczący CPK.

Lasek podkreślił, że obecny rząd nie zniszczył koncepcji portu, lecz skorygował ją po poprzedniej ekipie, określając projekt PiS jako niewykonalny i pozbawiony realnego finansowania.

Rozkład lotu:

  • Kto obecnie pełni funkcję pełnomocnika rządu ds. CPK?
  • Kiedy według projektu ustawy ma zostać uruchomiony CPK?
  • Ile kilometrów nowych linii kolejowych ma powstać w ramach Programu Kolejowego CPK?
Projekt: nowy sposób wymiany nieruchomości pod CPK
Projekt: nowy sposób wymiany nieruchomości pod CPK

Prezydent Nawrocki przekonywał, że „zniszczenie” CPK przez rząd wywołało „obywatelski bunt” i poparcie ponad 200 tys. osób dla inicjatywy budowy lotniska. Nowy projekt prezydencki zakłada m.in. uruchomienie portu w Baranowie do końca 2031 r., budowę ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych (w tym KDP) oraz zamknięcie Lotniska Chopina do 2032 r.

Lasek zwrócił uwagę, że według jego analizy PiS wprowadzał opinię publiczną w błąd, obiecując Kolej Dużych Prędkości do małych miejscowości, co – jak zaznaczył – przeczy idei KDP. Podał, że koszt budowy linii „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia wynosi około 150 mln zł za kilometr.

Zdaniem pełnomocnika rządu, obywatelski projekt ustawy z 2024 r., na którym – jak twierdzi – opiera się inicjatywa prezydencka, zawiera zapisy niemożliwe do realizacji w dużych inwestycjach, m.in. sztywne terminy ustawowe. – Jeżeli projekt będzie taki sam jak poprzednio, to się po prostu nie nadaje – skomentował.

Plan prezydenta przewiduje także zapewnienie obsługi kolejowej miast powyżej 50 tys. mieszkańców, w tym Kalisza, Płocka i Grudziądza, oraz osiągnięcie prędkości eksploatacyjnej 250 km/h na nowych liniach.

Spór o CPK, który od miesięcy dzieli scenę polityczną, wchodzi w kolejną fazę – tym razem z inicjatywą ustawodawczą głowy państwa i wyraźnym sprzeciwem pełnomocnika rządu, który podtrzymuje, że projekt wymaga korekty, a nie powrotu do wersji z czasów PiS.

Koncepcja Cpk Foster Partners 2 1920x1080
Koncepcja Cpk Foster Partners 2 1920x1080

Komentarze