Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK ogłasza największy przetarg roku – terminal wart ponad 5 mld zł

infoair
29.05.2025 16:30
0 Komentarzy

Ogłoszony 28 maja przetarg na budowę terminala Lotniska Centralny Port Komunikacyjny ma wartość ponad 5 mld zł i jest największym z tegorocznych przetargów w całym projekcie CPK - poinformował 29 maja pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Lasek powiedział na konferencji prasowej, że wszystkie przetargi w całym projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego, które zostaną ogłoszone w 2025 r., będą miały wartość ok. 30 mld zł.

Rozkład lotu:

  • Jakie są główne kryteria wyboru wykonawcy terminala w przetargu ogłoszonym przez spółkę CPK?
  • Na jakim etapie i w jakich ramach czasowych planowana jest budowa terminala pasażerskiego CPK?
  • W jaki sposób spółka CPK planuje sfinansować komponent lotniskowy inwestycji wartej 43 mld zł?
CPK ogłasza największy przetarg roku – terminal wart ponad 5 mld zł
CPK ogłasza największy przetarg roku – terminal wart ponad 5 mld zł

Jak podkreślił, warunki przetargu na terminal są tak skonstruowane, że wykluczają z udziału firmy z krajów, które nie mają odpowiednich porozumień z UE, czyli np. z Turcji czy Chin.

Prezes spółki CPK Filip Czernicki zaznaczył, że rozmowy z podmiotami, które spółka chciałaby zaprosić do udziału w przetargu powinny się rozpocząć "w najbliższych tygodniach". Wiceprezes Dariusz Kuś sprecyzował, że na listopad tego roku planowane jest wyłonienie tzw. krótkiej listy wykonawców, która ma liczyć maksymalnie pięć firm lub konsorcjów. Dialog z nimi potrwa kilka miesięcy, na połowę 2026 r. planowane jest zaproszenie do składania ofert z ceną, na wrzesień 2026 r. - wybór wykonawcy, z którym ostateczna umowa ma zostać podpisana do końca przyszłego roku - dodał Kuś.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że projekt terminala będzie przewidywał obsługę w momencie uruchomienia 34 mln pasażerów rocznie przy możliwości rozbudowy do 44 mln rocznie i to jeszcze na etapie realizacji. "Zachowujemy elastyczność w dostosowaniu się do wzrostu ruchu pasażerskiego" - zastrzegł Czernicki. Podkreślił, że ruch ten "rośnie niebywale", a ostatnie prognozy, które ma CPK są optymistyczne; pokazują, że 34 mln pasażerów rocznie już w chwili otwarcia to będzie za mało. "Już w trakcie budowy być może będziemy przygotowywali się do 38 mln pasażerów w 2032 r., co nie wymaga wielkich zmian" - stwierdził Czernicki.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę CPK, w przetargu są trzy główne kryteria wyboru zwycięzcy: cena, technologia i organizacja, oraz warunki gwarancji. "Obecnie nie precyzujemy, jakie będą wagi dla kryteriów ceny i technologii, nastąpi to dopiero na etapie zaproszenia do składania ofert cenowych" - zaznaczył wiceprezes Kuś.

Dodatkowe kryteria to roczny przychód na poziomie co najmniej 4 mld zł rocznie na przestrzeni ostatnich lat, budowa co najmniej dwóch obiektów o wartości co najmniej 300 mln zł w ostatnich 10 latach, kluczowy personel biegle posługujący się językiem polskim.

Na krótką listę dopuszczone zostaną podmioty o najwyższej punktacji, przy czym maksymalnie 10 punktów można zdobyć za budowę obiektów na terenie UE i EFTA, do sześciu punktów - za budowę lub przebudowę terminala lotniczego w Polsce w ciągu ostatnich 15 lat, a do dwóch punktów - za prace w przy obiektach lotniskowych na świecie o wartości co najmniej 1 mld zł.

Jest szereg podmiotów na rynku polskim spełniających te kryteria, spodziewamy się zgłoszenia konsorcjów ze skumulowanym doświadczeniem - ocenił wiceprezes Kuś.

Prezes Czernicki poinformował też, że spółka dostała już pięć ofert w postępowaniu na doradcę, który zorganizuje finansowanie dłużne całego, wartego ok. 43 mld zł komponentu lotniskowego CPK, a umowa z doradcą powinna zostać podpisana "w najbliższych tygodniach". Przypomniał, że komponent lotniskowy jest finansowany w ok. 30 proc. z pieniędzy z budżetu państwa przekazywanych w formie obligacji, a reszta to dług i kapitał inwestora - Polskich Portów Lotniczych. Finansowania dłużnego ma dostarczyć konsorcjum banków.

Odnosząc się do harmonogramu robót, prezes CPK powiedział, że roboty, takie jak niwelacja terenu, podniesienie jego rzędnej i palowanie powinny zacząć się w połowie 2026 r. i potrwać do 2029 r. W przypadku naziemnej części terminala rozpoczęcie prac przewiduje się ok. połowy 2027 r. - miałyby one potrwać około 4 lat. Ich zakończenie planowane jest na drugą połowę 2031 r. "Podtrzymujemy termin uruchomienia lotniska pasażerskiego pod koniec 2032 r."- zaznaczył Czernicki.

Pełnomocnik Maciej Lasek podkreślił z kolei, że trwa największy w historii program modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniskowej w Polsce, na który składają się 43 mld zł w przypadku CPK i 7 mld zł, które zamierzają zainwestować porty regionalne i Lotnisko Chopina. Zaznaczył, że Polska jest liderem wzrostów jeśli chodzi o ruch lotniczy, ponieważ I kwartał 2025 r. przyniósł wzrost ruchu o 15 proc. a średnia w UE wyniosła 5 proc. rok do roku.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

Komentarze