Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK o doradczym pojedynku Incheon z Naritą [FILM]

infoair
26.11.2020 09:25
0 Komentarzy

Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, to zwycięzca postępowania ws. doradcy strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio.

Niższa cena

Zdaniem prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda, wybór doradcy strategicznego to „bardzo ważny etap w przygotowywaniu budowy CPK”. Przypomniał, że spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia) oraz ceną. Jak przekazał, cena zaproponowana przez Koreańczyków była znacząco niższa niż w przypadku Japończyków. Pozostałe dwa kryteria także wypadły na korzyść Seulu.

„Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy” – powiedział Wild.

Jak mówił, „dokonaliśmy najlepszego wyboru dla Rzeczypospolitej”.

-„Jeżeli oczywiście nie wydarzy się po drodze procedura odwoławcza do Krajowej Izby Odwoławczej, to powinno się to skończyć finalizacją umowy, która powinna być podpisana w najbliższych tygodniach” – wyjaśnił.

Jakie zadania?

Wild tłumaczył, że zadaniem doradcy strategicznego będzie „wsparcie Rzeczpospolitej i CPK jeśli chodzi o dookreślenie produktu docelowego, który ma zostać stworzony, czyli dookreślenie pewnej wizji strategicznej, która została zaprezentowana, a także zapewnienie know-how, jeśli chodzi o wiedzę operacyjną”.

„Można obrazowo powiedzieć, że rola doradcy strategicznego to jest zapewnienie takich drugich oczu przy odbiorach prac, które będą dostarczali inni wykonawcy. Ostateczne decyzje są podejmowane po stronie polskiej. Natomiast konieczne jest, aby poszczególne dzieła, które będą składały się czy na projekty, czy na master plan, czy na projekty budowlane, były weryfikowane z perspektywy tego, czy są w wstanie doprowadzić nas do celu, jakim jest jeden z dziesięciu najlepszych portów świata” – tłumaczył. Przypomniał, że spółka jest w trakcie przetargu na master plan.

Zobaczcie wypowiedź szefa CPK na filmie

Trzy lata

Wild przekazał, że umowa ma być podpisana na trzy lata, ponieważ CPK zakłada możliwość przekształcenia współpracy w partnerstwo na poziomie strategicznym, czyli wzięcie częściowo odpowiedzialności też inwestycyjnej za CPK bądź przez samego doradcę strategicznego, bądź przez firmy z nim związane. Jak mówił, spółka daje sobie na to czas do 2023 r., kiedy ma się skończyć etap prac przygotowawczych. Pierwsza łopata ma być wbita w 2023 r. i wtedy mają ruszyć roboty budowlane.

Jak przekazało CPK, Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Incheon obsłużył 71 mln pasażerów.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. (PAP)

Komentarze