Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK i PPL podpisują historyczne porozumienie o współpracy

infoair
24.12.2024 14:30
0 Komentarzy

23 grudnia 2024 roku na Lotnisku Chopina w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Polskimi Portami Lotniczymi (PPL) a Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK). Wydarzenie to określono jako kluczowy krok w rozwoju polskiego lotnictwa, łączący największy projekt infrastrukturalny w Polsce z gwarancją finansowania opartego na polskim kapitale.

Rozkład lotu:

  • Jakie korzyści przyniesie współpraca między PPL a CPK w kontekście zarządzania i finansowania projektu nowego portu lotniczego w Baranowie?
  • Jakie zmiany w infrastrukturze Lotniska Chopina przewidziane są w ramach planowanej modernizacji do 2029 roku?
  • W jaki sposób finansowanie projektu CPK poprzez polski kapitał wpłynie na przyszłe zyski i rozwój polskiego lotnictwa?

Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym, PPL stanie się mniejszościowym udziałowcem spółki CPK.Lotnisko, odpowiadającej za budowę i zarządzanie nowym centralnym portem lotniczym w Baranowie. PPL obejmie do 49% udziałów, podczas gdy CPK zachowa kontrolę z 51% udziałów. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że to najważniejsza decyzja organizacyjna w historii projektu CPK:

LOT na lotnisku Chopina
CPK i PPL Podpisują Historyczne Porozumienie o Współpracy

— Chcemy, aby największy projekt infrastrukturalny w Polsce był zarządzany przez polską firmę, finansowany polskim kapitałem i przynosił korzyści polskim obywatelom.

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek dodał, że udział PPL to strategiczne zabezpieczenie kluczowych aktywów lotniskowych w polskich rękach. Wkład PPL ma wynosić do 9 mld zł, a transakcja zostanie sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.

Wspólne działania dla przyszłości lotnictwa

Podczas konferencji minister Klimczak zaznaczył, że projekt finansowany będzie proporcjonalnie przez udziałowców, a pozostałe środki zapewnią emisje obligacji. Nowa spółka skupi się na budowie, zarządzaniu i operowaniu portem lotniczym w Baranowie, który ma być gotowy do obsługi pasażerów jesienią 2032 roku. Plan zakłada przeniesienie całego ruchu pasażerskiego z Lotniska Chopina do CPK.

Prezes CPK Filip Czernicki wskazał, że decyzja o polskim kapitale zamyka rozmowy z zagranicznymi inwestorami, co pozwoli zachować przyszłe zyski w Polsce.

Modernizacja Lotniska Chopina

Konferencja była również okazją do przedstawienia planów modernizacji Lotniska Chopina, które ma pełnić rolę pomostową przed uruchomieniem CPK. W ramach inwestycji za 1,6 mld zł zwiększona zostanie powierzchnia terminala pasażerskiego z 165 tys. m² do 189 tys. m², a także liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąsko- i szerokokadłubowych. Planowane prace umożliwią obsługę 30 milionów pasażerów rocznie do 2029 roku.
Bez tej modernizacji Polska mogłaby stracić nawet 32 miliony pasażerów do 2032 roku — podkreślił minister Klimczak.

Przyszłość polskiego lotnictwa

Projekt CPK jest jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie. Plan zakłada budowę nowego lotniska centralnego, systemu Kolei Dużych Prędkości oraz rozbudowę dróg i autostrad. Koszt inwestycji do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.

Lotnisko Chopina pozostaje największym portem lotniczym w Polsce, obsługującym w 2024 roku ponad 21 milionów pasażerów. Po zakończeniu modernizacji ma wspierać rozwój lotnictwa w Polsce do momentu pełnego uruchomienia CPK.

Nowy etap współpracy między CPK a PPL oraz ambitne plany inwestycyjne pokazują, że polski sektor lotniczy zmierza w kierunku dalszego rozwoju i umocnienia swojej pozycji w Europie.

Centralny Port Komunikacyjny
CPK i PPL Razem: Polskie Lotnictwo Zwiększa Ambicje

Komentarze